Zákon trhu je neúprosný, a proto se většina automobilek naučila nabídnout zákazníkům účinné mimikry. Nemáte na nejdražší a nejsportovnější model? Za zlomek ceny si můžete pořídit příplatkovou výbavu zvenku i zevnitř, která váš nový vůz promění ve lva salonů. A kdo ví, z dálky se třeba laikovi nepovede odhadnout, že nemáte to nejlepší, co si lze za peníze koupit. Blbcům to potom můžete drze nalhávat i přímo do obličeje. Některé automobilky si dokonce podobnou sportovní individualizací přivydělávají natolik, že pomalu ukrajují ze svého portfolia skutečné sportovní verze. Úplně je ale vyříznout nemohou, protože pak by nebylo za koho se vydávat. I proto musí fanoušci skutečných ostrých aut hledět na podobné podrazy s klidem v duši. Jejich existence totiž zaručuje, že se budou vyrábět i skutečná sportovní auta. To aby měl plebs o čem snít.
1. M-paket
M jako Motorsport. Emkové oddělení automobilky BMW se proslavilo svými hardcore verzemi, odvozenými od závodních speciálů. I dnes si můžete koupit BMW M3, M5, M6, ale třeba i X5 M nebo X6 M. Dostanete opravdu vylepšené auto po všech stránkách. Pekelně rychlé a agilní. A také po čertech drahé. Nemáte na to? Můžete si pořídit malé eMko - třeba M235i nebo dokonce dieselové M550d. Jsou rychlá a oddělení M na nich zanechalo svůj otisk. Tak-tak jste si vydělali na základní BMW, ale chcete se před sousedem chlubit? Kupte si emkový paket. Dostanete charakteristické odznáčky M (ale jenom po stranách), emkový interiér a trochu agresivnější nárazníky. Dokud nenastartujete, nebude soused vědět, která bije.
2. S-Line
Audi vyrábí už v základu poměrně rychlé limuzíny a SUV. V případě vybraných modelů si pak ještě můžete koupit vrcholové eSko nebo extrémní RS, které je namířeno proti srovnatelně rychlé konkurenci od BMW nebo Mercedesu. Audi si ale za svoje kouzla také nechá dost připlatit, takže pokud máte jen na základ (který je s třílitrovými motory dostatečně potentní), můžete si ho ozdobit S-Line paketem, který je srovnatelný s tím emkovým - odznáčky, lepší interiér a hezčí nárazníky kolem dokola. U áčkových modelů (A1-A8) se eslajnových verzí prodá víc než těch standardních. Nefalšovaných eSek se silným motorem a sportovním podvozkem ale potkáte jako šafránu.
3. AMG paket
Už i mercedesácké oddělení AMG, doposud celkem imunní vůči podobným praktikám a surfující na osmiválcové vlně i v době, kdy ostatní downsizují, se nechalo zlákat k snadnému výdělku. Závodní experti a inženýři prostě nemohli marketingu říct ne, a tak jejich vymazlené interiéry, odznáčky a charakteristická aerodynamická lízátka a difuzory putují i na jinak poměrně obyčejná a pomalá auta. Nesmutněme, právě díky výdělkům z falešných šminek se může dál sponzorovat vývoj extrémně silných zadokolek, které AMG umí jako nikdo jiný.
4. R-Line
I nejslavnější výrobce lidových vozů chce tu a tam dav potěšit nějakým tím výstřelkem. Nemáte na Golf GTI nebo nedejbože rovnou na třísetkoňové eRko? Za drobný peníz vám dodáme jeho nárazníky, potahy a dokonce i ten zploštělý volant. Chcete i ty krásný kola? Není problém. Golf v eRkovém paketu se opravdu silnějšímu sourozenci podobá a sluší to i eRkovému Passatu, ale co naplat, je to podvod jako každý jiný. O to bolestivější, když máte pod kapotou dieselovou šestnáctistovku.
5. R-Design
Volvo se poslední dobou snaží německou konkurenci dohánět a zjevně od ní odkoukal i tohle falešné šňoření. U Švédů si můžete nově objednat třeba i Volvo S60 Polestar, což je v zásadě obdoba opravdových emkových modelů. Lepší podvozek, brzdy, silný motor, závodnické know-how a opravdová radost z rychlosti. Poznáte ho podle plakety Polestar na přední masce chladiče. Auta s plaketkou na zadním nárazníku jsou jen přečipovaná, mírně zrychlená Volva. A pak je tu ještě R-Design, který vám auto vyzdobí zevnitř i zvenku, ale nepřidá ani jediného koně. Ano, v charakteristickém modrém odstínu vypadá R-Design jako plnokrevný Polestar. Ale opravdu je to jen vizuální podobnost.
6. Monte Carlo
I tuzemská Škoda Auto láká zákazníky sportovní individualizací. Do ostře laděné řady Monte Carlo spadly po Fabii i modely Yeti, Citigo a Rapid. Vypadají krásně, jen co je pravda - černě lakovaná kola, sportovní sedačky a prémiovější interiér. Dokonce i to oplastování je vkusné. U nové Fabie ovšem Monte Carlo zabolí, protože je oficiálně náhražkou plnohodnotného sportovního modelu RS. Alespoň, že škodovka nabízí za příplatek sportovnější podvozek. Z nejsilnějšího benzínu se 110 koňskými silami vzhledem k nízké hmotnosti auta nějaké ty emoce přece jenom vymáčknete.
7. Francouzské GT
Nedávno představený Peugeot 308 GT má alespoň 200 koní a lepší podvozek. Vlastně asi navazuje na dřívější řadu GTI, ačkoliv je trochu slabší, než byste čekali (standardem v tomhle segmentu je dneska 230 - 250 koní). Peugeot si ovšem nechává prostor pro silnější variantu R, takže potud v pořádku. Dokonce přimhouříme oko i nad 508 GT, což je velká těžká dieselová limuzína. Alespoň má lepší (i když spíše komfortnější než sportovnější) podvozek. Pokud si přeložíme GT jako Grand Tourer, nelze proti tomu protestovat. Oproti tomu Renault se svým GT u Renaultu Clio prostě mate zákazníka. Tváří se jako dospělejší a výkonnější Clio RS, ale nemá ani koně, ani sofistikovanější podvozek. Je to jen oplastovaná a načančaná nákupní taška. Jindy ale Renault překvapí, jako u Mégane GT220, což je slušná konkurence právě pro 308 GT nebo Octavii RS. Označení GT je v případě Francouzů prostě sázka do loterie.
8. OPC Line
Rychlé samolepky na pomalých autech? I Opel se hlásí do klubu a vaši Astru nebo Corsu s radostí otaguje, ačkoliv jí k rodové příbuznosti schází pár desítek koní. A pár centimetrů na podvozku. Lízátko a spoiler samozřejmě dostanete, stejně jako hezčí kola, za kterými vaše podměrečné brzdy budou vypadat vyloženě směšně. Ale kdo chce kam...
9. Falešné eRSko od Forda
Ford Focus RS se konečně letos dostaví. Čekali jsme na něj dlouhé roky. Ford chtěl ale naše čekání zkrátit, a tak začal nabízet sportovní paket. Plastové nástavce, lesklé mřížky a rámečky, střešní spoiler a červeně lakované brzdové třmeny. Pozor, součástí paketu za bratru třicet tisíc není příplatkový podvozek Trend Plus, který alespoň částečně zlepšuje jízdní vlastnosti. Ten si musíte koupit zvlášť.
10. Korejské GT
Už i Kia se nakazila. Její dvousetkoňový Cee´d GT se příliš neprodává, a proto vznikla GT Line, která ho udělá i z obyčejného klidně i tříválcového Cee´du. Dostanete charakteristické diody pro denní svícení, svalnatější boky, hezčí kola a dva laufy na zadek. Tolik šidítek, kolik jen uvezete.
A TADY máte 10 nejrychlejších veteránů.