První McDonnell douglas DC-10 odstartoval z Long Beach na Floridě 29. srpna 1970. Třímotorák se dvěma motory pod křídly a třetím v ocasu se vyráběl až do roku 1989 a celkem jich bylo 446. Z toho 386 kusů dodal výrobce aerolinkám a 60 letadel upravených jako tankery s názvem KC-10 Extender koupila americká armáda.
1. National Airlines, let 27 - 3. listopadu 1973
wikipedia.org
Ve 39 000 stopách se porouchal pravý motor a jeho část rozbila okno letadla. Pasažéra sedícího vedle něj vysál ven podtlak a jeho tělo se našlo po dvou letech. Pilotům se ale povedlo přistát a zachránit zbytek posádky.
2. Overseas National Airways - 12. listopadu 1975
onacrew.com
Srážka s ptákem při startu dodávacího letu z letiště JFK v New Yorku. Letadlo po zastavení shořelo, všichni přežili.
3. Overseas National Airways - 2. ledna 1976
onacrew.com
Letadlo dosedlo na zem ještě před ranvejí v Istanbulu. Pilotům se podařilo zastavit, všichni na palubě se zachránili.
4. Western Airlines, let 2605 - 31. října 1976
wikipedia.org
Celkem 72 z 88 pasažérů a jeden člověk na zemi zahynul v Mexiko City poté, co letadlo přistálo na opravovanou ranvej.
5. Air New Zealand, let 901 - 28. listopadu 1979
stuff.co.nz
Vyhlídkový let novozélandských aerolinek nad Antarktidou narazil ve špatném počasí do hory Mount Erebus na Rossově ostrově. Všech 257 lidí na palubě zemřelo.
6. World Airways, let 30 - 23. ledna 1982
warman.demon.co.uk
Let z New Yorku do Bostonu při přistání dosedl příliš pozdě na namrzlou ranvej. Aby piloti stačili včas zabrzdit, strhli letoun na stranu. Ten se rozlomil a zastavil až namočen ve vodách Bostonského přístavu. Všichni přežili kromě dvou pasažérů, kteří nebyli nikdy nalezeni.
7. Spantax, let 995 - 13. září 1982
wikipedia.org
Letadlo shořelo po přerušeném vzletu ze španělské Malagy. Padesát pasažérů zahynulo, 110 utrpělo popáleniny.
8. Korean Air Cargo, let 084 - 23. prosince 1983
photobucket.com
Při odletu z Anchorage na Aljašce si piloti spletli ranvej a při startu se čelně srazili s Piperem PA-31. DC-10 zastavila až za ranvejí, všichni přežili.
9. United Airlines, let 232 - 19. července 1989
Exploze ocasního motoru během letu poničila hydraulické systémy letadla tak, že bylo jen velmi obtížně ovladatelné. Pilotům se i v poměrně beznadějné situaci povedlo přistát na letišti v Sioux City, neovladatelné letadlo se po dosednutí ale rozlomilo a 111 lidí zemřelo. Zachránit se podařilo 185 osob.
10. Korean Air, let 803 - 27. července 1989
flickr.com
Špatné počasí bylo příčinou havárie v libyjském Tripolisu. Piloti dosedli ještě před začátkem ranveje mezi domy. Zahynulo 75 ze 199 osob na palubě a čtyři lidé na zemi.
11. Union des Transports Aériens, let 772 - 19. září 1989
wikipedia.org
Po explozi bomby na palubě se letoun francouzských aerolinek zřítil do pouště v africkém Nigeru. Všech 170 lidí na palubě zahynulo. Jejich pozůstalí jim uprostřed pouště postavili památník, který je vidět i na Google mapách na GPS souřadnicích 16°51′53.748″N 11°57′13.362″E.
maps.google.com
Informace o jeho stavbě najdete třeba tady:
http://www.snopes.com/photos/airplane/flight772.asp
12. Martinair, let 495 - 21. prosince 1992
wikipedia.org
Let 495 havaroval při přistání v portugalském Faru. Zahynulo 56 ze 340 osob na palubě.
13. Garuda Indonesia, let 865 - 13. června 1996
wikipedia.org
Jen kousek nad ranvejí byl letoun při odletu z japonské Fukuoky, když selhal pravý motor. Pilot se rozhodl (i přes fakt, že byl ve vzduchu) přerušit vzlet. Letadlo o půl kilometru přejelo konec ranveje a přišlo o podvozek, jeden z motorů a částěčně shořelo.
A něco navíc...
adelaidenow.com
Pamatujete na ohňostroj na pařížském letišti Charlese De Gaulla v roce 2000, kdy vzplanul odlétající Concorde? Příčinou jeho havárie, která ukončila lety těchto dopravních stíhaček, byla kovová lamela zůstavší na ranveji po DC-10 společnosti Continental Airlines. Ta z Paříže odlétala čtyři minuty před Concordem...