1. Mrija je sen
http://gelio.livejournal.com
Antonov An-225 Mrija (v ukrajinštině znamená mrija sen) je nejtěžší nákladní letadlo na světě. Maximální vzletová hmotnost je 640 tun.
2. Mrija je rekordman
http://gelio.livejournal.com
Letadlo bylo vyrobeno v roce 1988 v Kyjevě. V březnu 1988 převezla Mrija náklad o hmotnosti 156,3 tuny, čímž zlomila 110 různých dosavadních světových rekordů.
3. Mrija je macek
http://gelio.livejournal.com
Antonov An-225 je 84 metrů dlouhý a 18 metrů vysoký.
4. Mrija je širokorozchodná
http://gelio.livejournal.com
Rozpětí křídel činí 88,4 metru a jejich plocha je 905 metrů čtverečních.
5. Mrija je transportér raketoplánu
http://gelio.livejournal.com
Mrija byla postavena tak, aby na svém hřbetu mohla převážet raketoplán Buran. Kvůli tomu má dvě ocasní směrovky.
6. Mrija má zhruba 75 000 koní
http://gelio.livejournal.com
An-225 má šest motorů, každý z nich o výkonu zhruba 12 500 koní.
7. Mrija je nenasytná
http://gelio.livejournal.com
Palivové nádrže Antonova, které jsou ukryty v křídlech, pojmou 365 tun kerosinu . To stačí na zdolání až 15 000 kilometrů.
8. Mrija má hodně koleček navíc
http://gelio.livejournal.com
Přední a hlavní podvozek letadla má celkem 32 kol.
9. Mrija je všepojímající
http://gelio.livejournal.com
Nákladový prostor je 43 metrů dlouhý, 6,4 metru široký a 4,4 metru vysoký.
10. Mrija umí být klečící
http://gelio.livejournal.com
Náklad se do Antonova An-225 Mrija dostává zpředu po odklopení nosní části. Aby byl sklon pro nakládání co nejnižší, umí Mrija pokleknout.
11. Mrija je pohodlná
http://gelio.livejournal.com
Pro palubní personál je v letounu kromě kabiny vyhrazeno 18 sedadel.
12. Mrija je náročná
http://gelio.livejournal.com
Posádku letadla tvoří šest lidí: kapitán, první důstojník, navigátor, hlavní letový inženýr, letový inženýr palubních přístrojů a radista.
13. Mrija je pečlivá
http://gelio.livejournal.com
Před startem je nutné motory nechat deset minut ohřát. Rychlost při vzletu a přistání se pohybuje mezi 240 a 280 km/h.
14. Mrija je nesmrtelná
http://gelio.livejournal.com
Mrija má stanovenu životnost na 8000 letových hodin, 2000 vzletů a přistání nebo 25 let. V letošním roce tak projde generální opravou, která by měla její život prodloužit o dalších 20 let.
15. Mrija je vzácná
http://gelio.livejournal.com
Mrija vzlétá nepravidelně a pouze na zakázku. Frekvence letů se pohybuje od 2-3 za měsíc až po 1-2 ročně.
BONUS
http://www.planes.cz
V České republice byla Mrija několikrát, a to vždy v Praze. V červnu 1989 i s raketoplánem Buran a pak i v letech 2003, 2004 a 2006.