Boeing 747, Jumbo, Královna nebes nebo prostě jen „to velké letadlo s hrbem vpředu”.
1. První Boeing 747 se vznesl do vzduchu v únoru 1969 pouhých pět měsíců předtím, než než Apollo 11 přistálo na měsíci.
museumofflight.org
2. Jumbo bylo prvním širokotrupým letadlem světa, tj. mělo mezi sedačkami dvě uličky.
3. K tomu, aby byl Boeing 747 tak velký, jak byl, donutil výrobce šéf aerolinek Pan Am Juan Trippe. Chtěl totiž méně letadly dopravovat více cestujících.
commons.wikipedia.org
4. Královna nebes byla dvaapůlkrát větší než Boeing 707, tehdejší nejobvyklejší dopravní letadlo.
5. Hlavním důvodem, proč má Jumbo dodnes svůj typický tvar s „boulí” je snadná přestavba na nákladní verzi. Stačí otevřít tlamu a můžete nakládat.
commons.wikipedia.org
6. Původní návrh Boeingu 747 počítal s tím, že letadlo bude celé dvoupatrové. Nakonec z toho ale sešlo, protože tak velké letadlo by nebylo možné evakuovat do úřady nařízených 90 vteřin.
7. Důmysleně řešená křídla Jumba dokáží pomocí pohyblivých komponent zvětšit svou plochu až o 21 procent a zvýšit tak celkový vztlak až o 90 procent!
commons.wikipedia.org
8. Aby bylo nové letadlo kde vyrábět, musel Boeing u Seattlu koupit nové pozemky a postavit největší budovu na světě, která se při výrobě 747 využívá dodnes.
commons.wikipedia.org
9. První modely Jumba trpěly vibracemi křídel. To vyřešili inženýři Boeingu montáží vyvažovacích závaží z použitého uranu v gondolách vnějších motorů.
commons.wikipedia.org
10. Když se Boeing do projektu 747 pustil, měl problémy sehnat na něj finance. Nakonec se vše podařilo, ale Boeing byl s dluhem dvou miliard dolarů nejzadluženější firmou té doby.
11. Když v roce 1985 začal vývoj verze 747-400, bylo poprvé počítáno s tím, že budou místo tří pilotů stačit pouze dva.
commons.wikipedia.org
12. Křídla Boeingu 747 se mohou bezpečně prohnout až o 37,5 stupně.
commons.wikipedia.org
13. Upravené Jumbo Evergreen 747 Supertanker je největším hasicím letadlem světa. Pojme přes 75 000 litrů hasicích chemikálií.
wallsank.com
14. Od roku 1969 bylo vyrobeno již přes 1500 letadel typu 747.
commons.wikipedia.org
15. Speciálně upravené Jumbo využívala na převoz raketoplánů i NASA. Boeingy se hodily, protože měly nízko položená křídla, takže šel raketoplán jednoduše přidělat, a také proto, že si je NASA mohla koupit, což u konkurenčních armádních letadel C-5 Galaxy nešlo.
commons.wikipedia.org
16. Díky „bouli” dnes pozná Jumbo úplně každý a jeho silueta se stala synonymem pro laické nákresy letadel.
commons.wikipedia.org
A zajímá vás, čím létají vlády různých zemí? Koukněte
SEM.
TÉMATA
Doporučujeme
Další články