Velikonoční nákup je povinnost
Velikonoce jsou svátky spojené s dobrým jídlem a pitím. Za velikonoční nákup 34% z nás utratí nejčastěji částku do 1000 korun, 24% si vystačí s částkou do 500 korun a 17 % utratí do 1500 korun. Na nákupním seznamu rozhodně nemohou chybět vajíčka. A i letos mají zákazníci obchodů Tesco z čeho vybírat. „V nabídce máme i bílá vejce z českých chovů, největší zájem je o vejce velikosti M v balení po 30 kusech,“ potvrzuje Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco.
Ne všechno jídlo se ale podaří včas spotřebovat, celkem 14% Čechů a 23% Slováků připouští, že se jim veškeré nakoupené jídlo nepodaří zkonzumovat. Tyto potraviny se následně snaží ještě před datem spotřeby využít v nějakém receptu (63%, v SR 53%) nebo je dají domácím zvířatům (12%, v SR 25%) a menší část (7%, v SR 8%) pak vyhodí. Nejčastěji pak vyhazují vajíčka nebo pečivo.
Mazanec hraje prim
Mezi symboly českých Velikonoc patří neodmyslitelně pomlázka, vejce nebo beránek. Právě zdobení vajíček patří pro 78% Čechů mezi nejčastější způsoby slavení Velikonoc. 69% Čechů pak připravuje velikonoční pokrmy a 31% plete pomlázku.
Mezi velikonočním pečivem, které si Češi doma pečou, dominuje mazanec, beránek a nádivka. Mazanec si na Velikonoce připravuje 67% Čechů, beránka pak 66% a nádivku 51%. Nejrůznější koláče a zákusky peče 33% Čechů. Řada lidí se pro velikonoční pečivo vypraví i do obchodů, což potvrzují také nárůsty prodejů. „Mezi nejprodávanější výrobky patří naše ručně vyráběné mazance, které nyní v době před Velikonocemi pečeme až čtyřikrát denně,“ říká Jaroslav Heptner, produktový specialista pro pekárenské výrobky společnosti Tesco.
Hody, hody doprovody
Na koledu vyráží pravidelně čtvrtina Čechů (26%) a téměř třetina Slováků (31%). Většina z nich bere s sebou i děti. Za koledování pak nejčastěji dostávají klasická malovaná vajíčka (72%, v SR 30%), čokoládová vajíčka (66 , v SR 77%) nebo jiné druhy cukrovinek (58%, v SR 44%). Pro plnoleté koledníky je pak připraven i tvrdý alkohol (31%, v SR 25%).
Velikonoce v pohodlí domova
Ač je to s podivem, tak stále nemalá část Čechů (40%) tráví Velikonoce v pohodlí svého domova, pouze 9% Čechů vždy využije prodloužený víkend a odjíždí pryč. 51% Čechů je většinou doma, občas ale přeci jen také vyjedou.