fb pixel
Vyhledávání

Autosalon Ženeva 2018: Škoda jede na plný plyn

Domácí automobilka v Ženevě představí hned několik modelů, ale výkladní skříní stánku i budoucnosti Škody Auto bude hlavně studie Vision X, která je předzvěstí sériového kompaktního crossoveru na bázi Fabie.

Václav Rybář
Václav Rybář 5.3.2018, 15:50

Už první náčrtky chystaného konceptu, jež je předobrazem Fabie SUV (jméno zatím automobilka neprozradila) byly vyvedeny v křiklavě zelené, až trochu jedovaté barvě, která je odrazem odstínu přítomného v samotném logu značky. A stejně se zelená i koncept Vision X, designový kousek s českým křišťálem v předních svítilnách, zase o krok dál dotaženými liniemi (nechybí boční tornádo linie, céčkové “hokejky” v zadních svítilnách a oddělené světlomety vpředu, jak jsme je mohli vidět u modelů Kodiaq a Karoq). Vision X je na první pohled škodovka, ale svým kukučem přitahuje pozornost z velké dálky. Hezkým zevnějškem to ale teprve začíná.

To nejdůležitější totiž najdeme uvnitř. Interiéry konceptů musí brát člověk s velkou rezervou, zvlášť když se v nich nachází minimalistické palubní přístroje, leštěné materiály nebo skateboardy s elektrickým pohonem. Ty jsme našli v kufru s objemem 380 litrů. To je solidní hodnota na crossover, který vychází z Fabie a má na délku 4,25 metru. Kromě skateboardu je tu sada chráničů integrovaná do zádě předních sedadel, ale dokonce i dron. Škoda sází na sportovní aktivity, to aby to označení SUV nebylo jen tak na okrasu. A když mluvíme o SUV, každý se hned zeptá, jestli bude v nabídce čtyřkolka. Ano, pohánět můžete všechna kola, nebo jen přední či zadní nápravu. Že to nedává smysl? Tahle futuristická škodovka má v rukávu hodně trumfů.

Srdcem auta je benzínový motor 1.5 TSI, ovšem s označení G-TEC, tedy schopný spalovat zemní plyn, bioplyn nebo syntetický e-plyn. Při papírovém výkonu 130 koní a pohonu na plyn se emise daří udržet pod stovkovým limitem, takže bruselský vlk se nažere a Mladá Boleslav zůstane celá. V základu je vůz samozřejmě předokolka s připojitelnou zadní nápravou skrz Haldex. A kde je ta elektrika a zadokolka? Vůz má generátor s 48V okruhem, který má vlastní dojezd 2 km a funguje nezávisle na hlavním pohonu. Pokud tedy budete mít nabito a pojedete jen na elektřinu, máte vlastně zadokolku. Žádné driftování ale neplánujte, tahle funkce je tu hlavně na tiché starty a rozjíždění. Nepodceňujte to, jakmile si zvyknete, už nebudete chtít poslouchat klapání studeného motoru ze staré školy.

Jak moc je Vision X vzdálený od reality? Překvapivě ne moc. Jako první sice do hybridního učení půjde vlajkový Superb, ale Škoda potřebuje i malý elektromobil, takže chystaný crossover bude jako další pán na holení. A jakkoliv tahle kombinace tří pohonů vypadá komplikovaně, elektrický okruh 48V najdeme brzy ve spoustě koncernových vozů a pohon na plyn je mezi Čechy populární, i když máme co dohánět oproti polským sousedům. Ti plynu fandí zhruba třikrát víc. Vision X má mimochodem s tímhle realistickým řešením a výkonem 130 koní dojezd cca 650 km, zrychlení z nuly na sto pod deset sekund a maximální rychlost atakující 200 km/h. Rozhodně to tedy nebude zelený šnek. Naopak, z hodnot lze snadno spočítat, že crossoverová Fabia bude poměrně lehká a tedy i svižná a hbitá.

Její softwarová výbava mimochodem naznačuje funkce chytrého vyhledávání parkovacích míst, podpory spolujízdy nebo pronájmu vozu třetím osobám a další chytrá nebo chcete-li simply clever řešení, která se brzy objeví i v jiných škodováckých modelech bez ohledu na pohon. Autosalon v Ženevě pro novináře oficiálně začíná až zítra, ale Volkswagen pravidelně v předvečer zahájení pořádá tzv. koncernovou noc a Škoda tentokrát nedočkavě odhalila svůj zelený (doslova) trumf ještě o pár hodin dříve.

Přijeli jsme kvůli tomu do Ženevy už dnes dopoledne a byli jsme svědky horečných příprav a rozbalování stánků. V tom frmolu kolem tentokrát nejsou vidět hostesky, pořadatelé prohlásili, že chtějí po vzoru jiných autosalonů lákat na auta a nikoliv sexuální symboly. Uvidíme, kolik automobilek si tohle doporučení vzalo k srdci. Těšte se na další reportáže v průběhu úterý a středy.

Podobné články

Doporučujeme

Další články