Raketoplán Buran byl sovětskou odpovědí na program raketoplánů amerického NASA. Přišel ale o dost později a nebyl zdaleka tak úspěšný. To není žádná ideologie, to jsou prostá fakta. První a jediný letuschopný Buran s označením OK 1K1 podnikl svůj první a také jediný let 15. listopadu 1988 – i když původně měl startovat již 29. října tohoto roku, ale start byl pouhých 51 sekund před spuštěním finálního odpočtu odvolán. Podle plánu se mělo jednat o třídenní misi – ovšem bez lidské osádky, pouze na dálku pilotovaný let. Nakonec ale Buran letěl jen tři hodiny a po dvou obletech Země přistál na kosmodromu Bajkonur. Pro nás je zajímavé, že v případě špatného počasí byla v pohotovosti i alternativní přistávací dráha v tehdejším vojenském prostoru Ralsko.
A další zajímavá souvislost s naší zemí – Burana jste totiž mohli vidět naživo na ruzyňském letišti, tedy je-li vám dnes minimálně 27 let. V červnu roku 1989 zde nakrátko přistál na hřbetu letounu Antonov An-225 při cestě z pařížské letecké show. Pak odletěl zpátky do Bajkonuru, odkud pak již nikdy nevzlétl. Pár let nato došlo k rozpadu SSSR a kosmodrom přešel do vlastnictví Kazachstánu, spolu s hangáry a stroji v nich ustájenými, tedy včetně Burana. Ten tam stál až do dramatického pondělí roku 2002, kdy se následkem vichřice propadla střecha hangáru - 8 lidí zahynulo a Buran i s nosnou raketou byl kompletně zničen.
Ano, i s nosnou raketou. Na rozdíl od amerických raketoplánů neměl totiž ten ruský vlastní pohon, na oběžnou dráhu ho musela vynášet "jednorázově použitelná" raketa. Ovšem poté, co americký program raketoplánů před čtyřmi lety skončil, používají se k dopravě lidí a věcí na Mezinárodní vesmírnou stanici "staré dobré" ruské rakety Sojuz.
Zničený první Buran nesl označení OK 1K1, ale podobně jako v případě amerických raketoplánů nebyl jediný. Druhý, téměř dokončený Buran OK-1K2 Ptička (Ptáček) je stále na Bajkonuru (v jiném, zatím stále stojícím hangáru), třetí, který byl dokončen jen asi z poloviny, byl ještě před dvěma lety na letišti Ramenskoje poblíž Moskvy. A z dalších dvou plánovaných už nezbylo téměř nic, jejich stavba byla totiž zastavena záhy po svém zahájení.
Existovalo také nejméně sedm zkušebních modelů. Jeden z nich si můžete prohlédnout v Technickém muzeu ve Špýru (viz ZDE), další jsou pak rozesety různě po Rusku a zemích bývalého SSSR, jako právě tento v křovinatém podrostu lemujícím okraj letiště Ramenskoje v moskevské oblasti. Je celý ze dřeva, neboť se využíval pouze ke zkouškám v aerodynamickém tunelu.
Jde o naprosto věrnou repliku skutečného raketoplánu, jen ve zmenšeném měřítku 1:3.
Takovýchto aerodynamických modelů prý bylo vyrobeno z různých materiálů neuvěřitelných 85 - tenhle je s měřítkem 1:3 největší, další byly menší, ba některé i naprosto prťavé, velké necelých sedm centimetrů (1:550).
Díky zkouškám v aerodynamických tunelech se ukázalo, že nejvhodnějším konstrukčním řešením je to, které vyvinul americký NASA u prototypu Enterprise, a proto Buran vypadal nakonec nápadně podobně jako tento první americký raketoplán.
Není známo, kdy a jak se tahle maketa dostala právě na tohle místo. Jestli zde odolává zubu času a přírody již od roku 1993, kdy byl program Buran oficiálně ukončen, pak mu odolává velmi statečně.
Autor těchto fotek - Alexandr Narkin - je pořídil již v roce 2013. Dřevěný Buran by zde tedy mohl stát už dvacet let, což však někteří zpochybňují, protože za tu dobu by jím místní křoviny a stromy již dávno prorostly tak, že by ani nebyl vidět. Každopádně podle nejnovějších zpráv už jej na tomto místě nenaleznete - byl prý nedávno z neznámého důvodu kompletně zničen, stejně jako kdysi jeho větší a letuschopný předobraz Buran OK 1K1.
Název Buran byl i u nás vysvětlován jako Sněhová bouře, která často zuří na kazašských stepích. Právě její mohutnou sílu měly ztělesňovat i tyhle raketoplány. Ve skutečnosti se ale jedná pouze o silný vítr, který zvedá ze země prach a v zimě i sníh - odtud možná i ta všudypřítomná verze se sněhovou bouří.
Nakonec se ještě podívejte na vzácné filmové záběry prvního a jediného letuschopného Burana.
A na úplný závěr ještě 9 typů buranů, kteří vám zničí jakýkoli kulturní zážitek.