Odrazit se ode dna
Podle posledních volebních preferencí se teď sociální demokracie pohybuje někde těsně nad osmi procenty a to rozhodně není dobré pro stranu, která byla kdysi jednou z hlavních dvou určujících sil české politiky. A navíc má jednu z nejdelších tradic v českých zemích.
Na to ale voliči nedbají. Ti dbají hlavně na Andreje Babiše. A ostatní strany mohou vedle preferenčního behemota, kterým je hnutí ANO 2011, maximálně tak reagovat na jeho pohyby. Na začátku Babiš vysál voliče Občanské demokracii, ta se teď jakž takž sbírá, ale ČSSD se pořád ne a ne vzpamatovat z toho, jak se na nich ANO nažralo.
Někdo by řekl, že se socdem pohybuje v takovém podivném ideologickém limbu, ve kterém se snaží dělat levicovou politiku, ale příliš jim to nejde. Na jednu stranu jsou ve vládní koalici, ale na druhou stranu se často chovají spíš jako opozice, což se mimochodem nehezky promítlo i do volebního spotu, který se snaží vykreslit poměrně jasný obrázek “virgin Babiš vs Chad Hamáček”.
Nechápejte nás špatně, my neříkáme, že to tak není, otázkou ale zůstává, jestli je fér se takhle chovat ke svým koaličním partnerům. A to není jediná… hm, zpochybnitelná volba, kterou ČSSD při budování své nové image dělá.
Patnáct minut slávy zabušených do země
ČSSD si hluboko uvnitř nejtvrdší karantény uvědomila něco podivného. Lidi najednou milují jejich předsedu. V jeho vytahaných džínách a hlavně té červené mikině, všichni jsme se v teplákách a pod dekou tak nějak do něj dokázali vcítit. Hamáček taky sem tam vypadal doopravdy empaticky, což se nikomu jinému z politiků během největší krize nepodařilo. Buď pronášeli proslovy, o kterých všichni věděli, že jsou úplně zbytečné a nebo hledali, kde nechal tesař díru. Případně vyzývali kolegy, ať nejsou slušní.
Z červeného svetru ministra Hamáčka se stal meme. A jak to u memes bývá, vydržel zhruba týden. Jenže ČSSD je z principu boomer parta (vždyť už podruhé reálně uvažují o tom, že vezmou zpátky Jirku “sexy mozek” Paroubka) a ta si neuvědomuje, že meme se kazí rychleji než vlašák na chorvatské pláži. Takže teď, téměř půl roku po slavném momentu s mikinou, přichází nová image celé strany založená právě na tom.
Celý ten look a feeling je postavený na tom, co červený svetr symbolizoval. Sílu a empatii ochránit národ, navzdory pandemiím a navzdory kreténům v koalici. Obyčejně poměrně neškodně vypadající Jan Hamáček vypadá na hlavním billboardu jako nekompromisní šerif… a musím říct, že jsem léta neviděl nic roztomilejšího, než jak se reálný Hamáček culí nad svou přísnou fiktivní verzí na fotce. Škoda, že pak předseda vždycky vyvede nějakou úplnou koninu spojenou třeba s Michalem “Tenisákem” Haškem, aby si vždycky jakoukoli vybudovanou image sám zbořil.
Půl roku na ten pitomý svetr vážou úplně všechno, dával se dárkem, naposled do něj mimochodem oblékli malé lahvičky antibakteriálního gelu, který se rozdával novinářům. Vypadalo to jako kdyby rumunská babička za třetí světové války udělala své slepé dceři panenku. Dokonce šla ČSSD z oranžové na rudou, zpátky na začátek devadesátek.
Podívejte se, pane ministře, vypadáte jako v pohodě chlap. Takže vám povíme tajemství. Ten svetr působil skvěle proto, že byl spontánní. Cokoli, co z něj vyšlo později, už nebylo. A nedělejte z Babiše kreténa ve svých videích. My to o něm víme i bez toho, abyste se ztrapňovali.