Česká strana sociálně demokratická prožívá existenční krizi. Vnitřně rozhádaným sociálním demokratům poprvé v historii klesly volební preference na neblahých 10% a v průzkumech je válcuje nejen hnutí ANO Andreje Babiše, ale už i komunisté a ODS. Snad každý ve straně si uvědomuje, že je potřeba velkých změn, aby v říjnových volbách ČSSD zcela nepropadla. Stranický přístup k těmto změnám je ale poněkud podivný.
Asi nejrazantnějším krokem, ke kterému se sociální demokraté odhodlali, byla výměna stranických špiček. Bohuslavu Sobotkovi bylo ponecháno pouze křeslo premiéra, na postu předsedy ČSSD byl nahrazen Milanem Chovancem a na postu volebního lídra Lubomírem Zaorálkem. Tato rošáda je nicméně vnímána rozporuplně. Namísto kýženého nárůstu preferencí se voliči spíše podivují, proč musí ČSSD vést do voleb 3 lidi a jestli je vůbec strana, která dělá takto razantní změny půl roku před volbami, stabilní.
Nový volební lídr Lubomír Zaorálek předtsavil na páteční tiskové konferenci další z kroků, který by měl podle jeho mínění pomoci ČSSD zpět na výsluní. Tímto krokem by mělo být nové logo. To staré prý bylo již zastaralé a namísto růže připomínalo hlávku zelí. To nové je moderní (rozuměj čtvercové) a připomíná hlávku zelí. Pakliže si sociální demokraté opravdu myslí, že tím, co od nich odlákalo voliče, bylo nemoderní logo a logo nové je přivede zpět, možná by si místo broušení si zubů na poslanecké mandáty měli hledat nějakou normální, intelektuálně méně náročnou práci.
Pomineme-li fakt, že ČSSD potřebuje k dosažení svých cílů spíše hlubší koncepční změny a ne estetickou drobnost jako je nové logo, zarážející je i skutečnost, že ČSSD, která se až po uši topí v dluzích a jen rodině zesnulého advokáta Zdeňka Altnera dluží takřka 350 milionů korun, se v danou chvíli rozhodla investovat další miliony do nového loga.
Aby nedošlo k omylu, samotné logo žádnou horentní sumu nestálo, v kuloárech se hovoří o kompletním logomanuálu za necelých 100 tisíc korun; jak ale upozorňuje analytička Českého rozhlasu Marie Bastlová, přetisk již vytištěných předvolebních propagačních materiálů, aby na nich bylo nové logo, vyjde na 8 milionů korun. Vzhledem k tomu, že strany mají na celé volby k dispozici maximálně 90 milionů, jedná se možná o až moc odvážný krok. Obzvláště pak od někoho, komu hrozí, že po volbách v exekuci přijde o veškerý majetek.
O tom, že ani volební program ČSSD nejspíše volby nevyhraje, více zde.