Hrdinové a blázni
Letectví, námořnictví, vesmírný průzkum… to jsou obory, které se neskutečnou rychlostí vyvíjí. Stojí za tím početné týmy vědců a manažerů, bohatí investoři a vizionáři. Ti jsou ale povětšinu času v bezpečném prostředí, nenastavují za osud svého projektu krk.
Pak jsou tu ti, kteří si musí vlézt do kajuty lodi, kteří musí s tím letadlem vzlétnout, ti, kteří musí ve skafandru nastoupit do rakety a vyrazit vstříc neznámému. Hrdinové, a tak trochu blázni se závislostí na adrenalinu. Často za to zaplatí svým životem. Jedním z těchto odvážlivců byl právě Eugene Burton Ely, rodák z americké Iowy.
Není žádným tajemstvím, že letectvo bylo jednou z největších zbraní jak v první, tak ve druhé světové válce, a co teprve když zkombinujete s letectvem také námořnictvo. Když Japonci na sklonku roku 1941 zaútočili na americkou námořní základnu Pearl Harbor, nepodařilo se jim zničit tehdy největší a nejnebezpečnější zbraně americké armády – letadlové lodě. Letadlové lodě totiž poskytují obrovskou údernost a zároveň schopnost snadno manévrovat po celém světě. A právě historie tohoto významného armádního celku sahá až k Eugenovi Elyovi, jelikož to byl právě on, kdo poprvé vzlétl a přistál z paluby lodi.
Eugene Burton Ely
Eugene Burton Ely se narodil 21. října roku 1886 ve státě Iowa. Mládí strávil v Davenportu, kde také navštěvoval Davenport Grammar School 4, kterou dokončil roku 1901. Následně studoval na Iowa State University, kde údajně ukončil studium v roce 1904, přestože nebyl nalezen na žádném ze seznamu absolventů. Jisté však je to, že v tu dobu pracoval jako šofér pro katolického kněze z Cosgrove, reverenda Smythe. Ten s ním sdílel lásku k rychlé jízdě, proto se Elyovi během šoférování reverendova vozu povedlo ustanovit rychlostní rekord na trase z Iowa City do Davenportu.
Ely žil několik následujících let v San Franciscu, kde pracoval v oblasti prodeje aut, fušoval ale také do závodění. 7. srpna roku 1907 se zde také oženil, bylo mu tehdy 21 let a jeho nastávající 17 let, což znamenalo, že musela obdržet souhlas od matky. Na počátku roku 1910 se manželský pár přesunul do Portlandu v Oregonu, kde Ely získal práci jako prodejce aut u Ernesta Henryho Wemme.
Wemme krátce poté odkoupil od Glenna Curtisse jeden z prvních čtyřválcových dvouplošníků Curtiss D, čímž také získal výhradní právo k prodeji strojů tohoto typu v oblasti severozápadního pacifického pobřeží. Jelikož Wemme neměl s letadly žádné zkušenosti, nabídl létání s Curtissem novému zaměstnanci Elymu. Ten si totiž myslel, a zde připomeneme onu závislost na adrenalinu, že létání je stejně jednoduché jako řízení automobilu. Pochopitelně se zmýlil a zanedlouho s letounem havaroval. Odpovědnost nesl na svých ramenou a musel vrak letounu od Wemmeho odkoupit.
Oprava vraku a rekordy
Následující měsíce strávil kromě práce v prodejně aut také opravou poničeného letounu. Letoun kousek po kousku dával dohromady a učil se s ním létat. Nejprve létal v okolí Portlandu, to se ale za velice krátkou dobu změnilo. V červnu roku 1910 se při cestě na výstavu do Winnipegu setkal s Glennem Curtissem a začal pro něj pracovat. Stejně jako bylo pro Elyho osudové setkání s Curtissem, bylo pro Curtisse a Elyho osudové setkání s kapitánem US Navy Washingtonem Chambersem. Ten byl totiž pověřen nesnadným úkolem, aneb měl zjistit možnosti využití letectva v americkém námořnictvu. A to byla chvíle pro Elyho nadšení do létání.
14. listopadu roku 1910, tedy ve svých 24 letech, uskutečnil Ely s letounem Hudson Flyer historicky první úspěšný vzlet z paluby lodi. Jednalo se o průzkumný křižník USS Birmingham, na kterém byla v zátoce Hampton Roads ve Virginii zbudována provizorní dřevěná rampa. Jednalo se o průlom v oblasti letectví, významný rekord a Elyho osobní úspěch.
Ely se s tím ovšem nemazal a hned o dva měsíce později se postaral o další významný milník v dějinách letectví. 18. ledna roku 1911 se mu totiž povedlo přistát na palubě pancéřového křižníku USS Pennsylvania. Ely se ke svému úspěchu vyjádřil jednomu z reportérů následovně: „Bylo to dost snadné. Myslím, že bych tento trik zvládl úspěšně devětkrát z deseti pokusů.“
Osudová havárie
Stejně rychle jako se Eugene Burton Ely proslavil v oblasti letectví, jeho úspěšná kariéra skončila. A bohužel tím nejhorším možným způsobem, tedy smrtí. 19. října roku 1911 se účastnil přehlídky v Maconu v Georgii, kde se svým letounem havaroval. Ely nehodu přežil, když ovšem ve spěchu vyskočil z havarovaného letadla, zlomil si vaz a během několika minut zemřel. K Elyovým dvacátým pátým narozeninám, které měl slavit o dva dny později, bylo jeho tělo vráceno k pohřbu do jeho rodiště.