Meta
V roce 2004 byla spuštěna sociální síť Facebook, kterou od té doby používá více než 2,5 miliardy aktivních uživatelů, je plně přeložena do osmdesáti čtyř světových jazyků a její přibližná hodnota se pohybuje kolem bilionu dolarů. Stejné jméno nesla doposud i společnost, jež sociální síť Facebook zastřešovala.
Společnost se postupem času rozšiřovala a začala zastřešovat mimo Facebook ještě například Instagram, Messenger či WhatsApp. Tento internetový svět, který firma buduje, se nazývá metaverzum, od čehož je také odvozen nový název společnosti „Meta“. V překladu z řečtiny může meta znamenat například „za“ nebo „mimo“, což Mark Zuckerberg vysvětloval tak, že lze „vždy vybudovat něco dalšího“. Firma mimo názvu změní i logo, kterým bude modrý symbol nekonečna.
Zastírací manévr
Společnost je v současnosti pod tvrdou kritikou regulačních orgánů i zákonodárců, a to v důsledku své tržní síly, algoritmických rozhodnutí a přístupu k dezinformacím a nenávistným projevům. Dle některých kritiků společnosti se změnou názvu firma pouze pokouší o zastírací manévr.
Název Facebook dle Marka Zuckerberga už jednoduše nezahrnuje vše, co společnost dělá. Je pravdou, že pod názvem Facebook si většina lidí představí onu jednu konkrétní síť, namísto celé společnosti. Šéf společnosti rovněž očekává, že metaverzum bude v následujícím desetiletí využíváno miliardou lidí. Tento internetový svět bude dle něj místem, kde budou lidé nejen komunikovat, ale také pracovat, vytvářet produkty a obsah v rámci nového ekosystému, jenž poskytne miliony pracovních míst.
Virtuální a rozšířená realita
Změny názvu nejsou u amerických technologických společností neobvyklé, většinou se tak děje v době, kdy se daná firma snaží rozšířit spektrum svých služeb. Například společnost Google v roce 2015 rozšířila svou působnost mimo internetové vyhledávání a reklamu. Z tohoto důvodu byla zřízena nová holdingová firma Alphabet, která veškeré aktivity původní společnosti Google nově zastřešovala.
Společnost Facebook se v poslední době zaměřovala kromě služeb v oblasti sociálních médií také na virtuální a rozšířenou realitu. Firma mimo již zmíněné služby zastřešuje také například platformu virtuální reality Horizon či brýle pro virtuální realitu Oculus Quest. Do této oblasti Facebook také velice intenzivně investuje a plánuje v Evropské unii v následujících pěti letech vytvořit 10 tisíc pracovních míst se zaměřením na tvorbu tohoto metaverza.