Tvůrce vs. člověk
Dokument Forman vs. Forman představí slavného režiséra nejen jako geniálního tvůrce ověnčeného Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem, ale také jako člověka. Miloš Forman byl charismatický dobrodruh, který se nebál pochybovat sám o sobě. Tvůrcům se podařilo získat vzácné archivní záběry, které to ve vší kráse dokazují. Diváci jejich práci budou moci poprvé zhlédnout na letošním filmovém festivalu v Cannes, kde bude uveden v sekci Cannes Classics.
Snímek režisérů Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny vznikl v česko-francouzské koprodukci společností Negativ, Alegria, České televize a ARTE. Je koláží jak oficiálních, tak soukromých archivů a je protkán autobiografickým vzpomínáním. To namluvil režisérův syn Petr Forman, který má dle Třeštíkové stejný hlas jako jeho táta.
Třeštíkové a Hejnovi se podařilo najít opravdové poklady. Dostali se například k záběrům z festivalu v Cannes v roce 1968, na kterých stojí Miloš Forman na pláži v plavkách a přemýšlí o roli svobody. „Svoboda. Já vlastně nevím, co to ta svoboda je. Je to zvláštní slovo. Takové slovo z hlíny. Každý si ho hněte tak, jak se mu to hodí. Já jen vím, kde svoboda je a kde svoboda není. Svoboda je pouze tam, kde ji můžete veřejně a nahlas zpochybnit,“ říká ve filmu Forman.
„Na poslední chvíli jsme se dostali i k záběrům z natáčení Hoří, má panenko,“ vzpomíná Jakub Hejna na to, jak se k nim dostala unikátní půlhodinová nahrávka. Tehdy už měli skoro hotovo, ale aby zakomponovali nově získané záběry, museli celou scénu předělat.
„Pracovali jsme zhruba se stovkou položek, použili jsme jich nakonec asi sedmdesát,“ uvádí Třeštíková. „Jsou to různé zdroje. Měli jsme filmařsky skvělé dokumenty od Věry Chytilové a Jaromila Jireše.“
Třeštíková dále uvedla, že od začátku bylo jasné, že Forman vs. Forman bude ucelený životní portrét, který musí být srozumitelný pro Čechy i cizince. „Musí ho pochopit ti, kteří neznají Formanovy filmy a také ti, kterým unikly historické souvislosti,“ prozradila režisérka.
Forman vs. Cannes
Na mezinárodní filmové přehlídce v Cannes soutěžil Forman dvakrát. Poprvé v roce 1968 se snímkem Hoří, má panenko. Tehdy ale filmaři v solidaritě s protestujícími francouzskými studenty festival zrušili. V roce 1971 pak Forman získal Grand Prix se svým anglicky mluveným debutem Taking Off. Po sovětské invazi v srpnu 1968 se Miloš Forman odstěhoval do Spojených států a jeho kariéra nabrala jiný směr.
V roce 2016 festival uvedl zrestaurovanou verzi Valmonta a loni se v kině na pláži k 50. výročí promítalo Hoří, má panenko. V rámci pocty Miloši Formanovi se pak letos v Cannes promítají i zrestaurované Lásky jedné plavovlásky.
Zcela zásadní je uvedení dokumentu Forman vs. Forman v rámci sekce Cannes Classics, která patří do hlavního programu festivalu. Do hlavního programu se od uvedení Švankmajerova filmu Lekce Faust v roce 1994 nedostal žádný nový český film.
Festival v Cannes se letos koná od 14. do 25. května.
Trailer Forman vs. Forman
A zde si můžete přečíst 10 zajímavostí ze života Miloše Formana.