1. Čumák, co spolkne svět
Ford Kuga je podle Fordu kompaktní SUV, má na délku “jen” 4,5 metru, ale když ho vidíte na parkovišti, budí zejména díky vysoké karoserii patřičný respekt. A hlavně má oproti předchozím verzím přepracovanou mřížku chladiče. Někdo ji označí za americkou, jiný rovnou bez obalu řekne, že je velká jako kráva. Zepředu Kuga působí jako naštvaná šelma, co se právě nadechuje ke zhltnutí oběda. Působí to výhružně a sebevědomě, takže je celkem pochopitelné, proč se lidé do SUV hrnou. Vysoký posaz a pocit, že jste králem silnic. Ford Kuga tohle všechno plní na jedničku.
2. Na pomezí starého a nového
Kuga druhé generace stojí na platformě Focusu a zprvu se hatchbacku i hodně podobala, ale po faceliftu se spíš staví bok po boku větším americkým sourozencům, které v Evropě automobilka nenabízí. Facelift auto omladil nejen zvenku, protože uvnitř je konečně nová generace infotainmentu Ford Sync. Třetí verze operačního systému je konečně pohotová a bez problémů se páruje s telefonem, čímž vymazává staré neduhy. Snad jen ergonomie palubní desky s displejem příliš utopeným ve středové konzole připomíná, že Kuga už je tu s námi šestým rokem. Fandové čudlíků na druhou stranu ocení, že ne všechno se ovládá dotekem, a tak je s čím kroutit a co mačkat.
Ve fotogenické červené vypadá Kuga dobře a dospěle ze všech úhlů, čemuž určitě pomáhá i plastový difuzor a dvojitá koncovka výfuků (falešná, ale přesto potěší ty z nás, co dbají na image). Kuga se ani víc snažit nemusí, nehraje na sportovní image, jde o praktickou masovku, která svým vzhledem budí zájem, ale nikoliv přehnané emoce. Na to jsou pod modrým oválem jiní šíbři.
3. Světlá výška vs. 4 x 4
Naše testovaná Kuga měla pouze pohon předních kol, šlo ostatně o základní naftovou motorizaci, která se jinak než jako předokolka ani nevyrábí. Pokud chcete regulérní 4x4 musíte sáhnout po silnějším benzínovém nebo dieselovém pohonu. Ale potřebujete ho vlastně? Kuga mimo silnici profituje hlavně ze solidní světlé výšky, která je mnohem důležitější než všehohrab. Ano, během tzv. ruské zimy by se vám čtyřkolka hodila, ale na sezonní nešvary v české kotlině je zbytečná a funguje spíš jako placebo. Důležité je vysoký posaz a dost milimetrů mezi podvozkem a silnicí. Obojí trochu ukrajuje z jízdních vlastností - předokolka je sice lehčí, ale vysoký vůz s těžším motorem na přední nápravě je v zatáčkách rychlou cestou k přetáčivosti.
Znovu ale musíme dodat, že Kuga není žádný sporťák. Řízení a podvozek jsou sice hravější než v segmentové konkurenci, ale auto je celkově laděné spíš do pohodlí a je tedy ideální i na delší cesty po dálnici. Tomu odpovídají i sedačky, které mají boční vedení spíš na způsob pohodlných opěrek, nikoliv na zachytávání těla při řezání zatáček.
4. Velký zvenku i zevnitř
Starší SUV budí respekt zvenku, ale zevnitř nejsou o moc větší než hatchbacky, ze kterých vycházejí. I Kuga podle centimetrů neznamená žádné terno, ale ergonomicky to postarší koncepce Fordu jednoznačně vyhrává. Místa je díky polohovatelným (ale nikoliv posuvným) sedačkám dostatek i vzadu a kufr v základním nastavení nabízí 456 litrů, což je v kategorii kompaktních SUV solidní číslo. Při nákupu Kugy tak nemusíte řešit dilema, zda si pořídit SUV nebo kombík, protože místa na kufry je víc než dost. Co se týče výhledu, ten je i přes tučné sloupky docela solidní. Příplatek za parkovací kameru je ale zaručeně dobrou investicí.
5. Diesel: Více muziky za méně peněz
Ford Kuga se nabízí v základu s benzínovou a naftovou patnáctistovkou. My jsme měli tu naftovou s manuální převodovkou a byla to sázka na jistotu. Nafta má totiž větší točivý moment, takže, jak se zjednodušeně říká, táhne odspodu a subjektivně je hbitější zejména ve městě. Přispívá k tomu rozhodně i manuální řazení, se kterým je auto živější a méně žravé. V kombinaci město/dálnice při cestě z Prahy do Vídně si Kuga řekla o 6,5 litru na sto, ale sluší se dodat, že patnáctistovka o výkonu 120 koní už má s Kugou na dálnici o poznání víc práce. Při stabilním tempu se nezadýchá a hlavně je příkladně utlumená, ale jakmile potřebujete předjíždět, nemá už základní motor odkud brát.
Tady musí náročnější zákazníci uvažovat o silnější stopadesátikoňovém dvoulitru nebo spíš stejně silném benzínovém Ecoboostu. V nabídce je i vrcholný stoosmdesátikoňový Ecoboost, ale to už jsme cenově trochu jinde. Ve vrcholné výbavě se všemi serepetičkami stojí základní naftová Kuga přes 700 tisíc, ale momentálně je v akci za 579 tisíc za Titanium Plus, což je po luxusní Vignale nejvyšší možná výbava. Kuga už možná není nejmladší, ale udrží krok s konkurencí a nevyluxuje vám peněženku. Už proto byste s ní při výběru měli počítat.