Joel a Batmanovy bradavky
Čím více peněz, tím lepší film? V případě Joela Schumachera rozhodně ne. Tvůrce, kterého jedni nenávidí a druzí uctívají jako kultovního filmaře, nás ve věku 80 let opustil a zanechal po sobě opravdu rozporuplnou sbírku filmů. Jeho pokusy navázat na Burtonovy batmanovky, a sice Batman navždy z roku 1995 a Batman a Robin z roku 1997, se dodnes pravidelně objevují v žebříčcích nejhorších komiksových filmů a vlastně i filmů tak nějak obecně. Ty paskvily nezachránilo ani hvězdné obsazení (v prvním hráli Val Kilmer, Tommy Lee Jones, Jim Carrey nebo Nicole Kidman, ve druhém George Clooney, Arnold Schwarzenegger a Uma Thurman), ani Batmanův kostým s viditelnými bradavkami, který je dnes už opravdu legendární.
Problém byl totiž v tom, že jakmile vystudovaný módní návrhář pracoval pro velké studio a dostal do rukou obrovský rozpočet, jako by najednou nevěděl, co si má počít a naprosto se urval ze řetězu. Jenže tak nějak blbě. Pokud ale pracoval na menších projektech, soustředil se a dokázal vytvořit opravdu kvalitní podívanou.
Dokázal to ostatně dávno před průšvihy Netopýřího muže. V roce 1993 oslnil diváky i kritiky thrillerem o muži, který se jednoho horkého dne rozhodne, že už má všeho dost a postaví se na odpor společnosti, celému systému, ale i obyčejným kolemjdoucím nebo prodavači v samoobsluze. V psychologickém dramatu o vzpouře jednotlivce Volný pád vedle brilantní režie vyniká svým hereckým výkonem i představitel hlavní role Michael Douglas. Oceňovaný snímek byl na festivalu v Cannes nominován na Zlatou palmu a pro Schumachera znamenal první opravdu pevnou kariérní podpěru. Jenže pak se stala ta dvě bizarní komiksová neštěstí...
Po Batmanech si řada laické i odborné veřejnosti řekla - aha, tak tady jsme se spletli, tento člověk opravdu není dobrý režisér. Schumacher se nicméně oklepal ze vší té nenávisti a v roce 1998 ocenil temný thriller 8MM s mladým Joaquinem Phoenixem a především s Nicolasem Cagem v jedné z jeho nejlepších rolí. Snímek z prostředí pornografického průmyslu se povedl, čímž vzal Schumacher svým kritikům vítr z plachet.
Navázal neméně oceňovaným válečným dramatem Tábor tygrů, který se odehrává ve výcvikovém táboře z období války ve Vietnamu. Pak si to ale zase zkazil akčním thrillerem Česká spojka, jenž má tuzemský divák vrytý do paměti jako něco, co jeden čas dávali neustále na Nově a bylo to příšerné. Sám Anthony Hopkins, jenž ztvárnil jednu ze dvou hlavních rolí, tuhle věc označil za nejhorší snímek, který kdy natočil. Au.
Ještě ten samý rok nicméně Schumacher do kin uvedl nízkorozpočtový a extrémně napínavý počin Telefonní budka, který je postavený na zajímavém námětu, kvalitním scénáři a výkonu Collina Farella v roli muže, jenž nesmí zavěsit telefon, jinak zemře. Tím Schumacher dokonale zmátl všechny, kdo sledovali vývoj jeho kariéry. Donutil je, aby zmateně rozhodili rukama a smířili se s tím, že každý nový projekt tohoto tvůrce je prostě hop, nebo trop, nic mezi tím. Do pamětí všech filmových fanoušků se tak ovšem zapsal opravdu nesmazatelně.