Už jste tu epileptickou hrůzu viděli? Pokud ne, děste se zde:
Tak tahla slátanina má propagovat turistické pamětihodnosti a krásy a zlákat vás, abyste se na ně na jižní Moravu zajeli podívat. Vzbuzuje spíše hned dvě otázky:
1. Poznali byste z toho, kam vůbec máte jet?
„Vycházeli jsme z toho, že klip měl být určen pro všechny cílové skupiny a měl ukázat všechny největší atrakce Jihomoravského kraje,” říká jeho tvůrce Lukáš Gargulák. Proč je pak ale neukazuje? U jednotlivých památek, které se v klipu mihnou, totiž chybí titulky, což je školácká chyba.
2. Proč se někdo nezamyslel nad “message” klipu?
Slogan “Místo, kde budete šťastni” je banální, nicneříkající a smysluprázdný slint. “Cílem videa bylo sdělit divákům, že jižní Morava je místo, kde vládne pohodová atmosféra, kterou si tu může užít opravdu každý díky jihomoravské pohostinnosti a přátelskosti,“ říká Gargulák. Tak to ani náhodou. Pohoda? Pohostinnost? Přátelskost? Dojem, který klip vyvolává, je, že v Jihomoravském kraji žije banda rozjuchaných před i post pubertálních dementů na drogách.
3. Třicetivteřinový klip stál 130 000 Kč
Za celý projekt Komunikační kampaň Jižní Moravy navíc jeho vedení zaplatí celkem více než čtyři miliony korun. Za jednoduché juchání bez nápadu je to odhadem nejméně pětkrát víc, než to stát mělo. Troufám si to odhadnout už jen proto, že už asi patnáct let pro Českou televizi točím dokumenty, za které dostávám i ceny (myšleno výhry na festivalech). Zhruba tedy vím, za kolik a jak se dá podobný klip vyrobit. Potřebujete k tomu jen nápad, kameru a “střižnu”, která je dnes v notebooku. Celé se to dá natočit, sestříhat a ozvučit nejdéle za dva dny (osmiminutovou, tedy asi tak šestnáctkrát delší reportáž pro pořad ČT Objektiv osobně ustříhám nejdéle za dvě hodiny).
V kanceláři hejtmana je za klip odpovědný Václav Brožek (ČSSD), který iDnes.cz řekl: „Základním hodnotícím kritériem byla ekonomická výhodnost nabídky. Kvalita zpracování obsahu (bodového scénáře), grafické vizualizace, námětu a reklamního sloganu filmového spotu měla při hodnocení čtyřicetiprocentní váhu.” Podle této logiky by si například Česká filharmonie měla vytvořit propagační klip, kde by zvuk České filharmonie obstarala třeba Eva s Vaškem nebo někdo z televize Šlágr, kdo symfoniím rozumí.
Problém je ale v tom, že jako “nejlevnější” vybral kraj nabídku, které je ve skutečnosti mnohonásobně dražší než je běžná tržní cena.
4. Za vším hledej Haška
Věc je srozumitelnější, když si uvědomíte, že hejtmanem Jihomoravského kraje je JUDr. Michal Hašek z ČSSD. No, JUDr…. Rigorózní zkoušku skládal na Vysoké škole ve slovenském Sládkovičově. To je díra s 5600 obyvateli v okrese Galanta a tamní “vysoká škola” je typická fofrškola – obdoba právnické fakulty v Plzni. Prostě alma mater jen na oko, rozdávající tituly snobům, politikům a snobským politikům. Ten pán si z Jihomoravanů svým vznešeným doktorským titulem prostě dělá prdel – a jeho kraj si ji teď dělá propagačním klipem.
Pokud chcete vědět, kde končí a kde začíná prdel, přečtěte si tento článek, ve kterém se mimo jiné dozvíte, jak Němci krásně posílají své oponenty, ať jim políbí prdel.
Anketa
Myslíte si, že si z nás Hašek dělá prdel?