fb pixel
Vyhledávání

Kmotra III natočil Coppola pro peníze: Ve filmu měl původně hrát Nicolas Cage s Winonou Ryder

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Kmotr. Málokterý film má takové místo ve světové kinematografii jako právě tento snímek. Snad jen jeho druhý díl, který je častokrát považován za nejlepší pokračování vůbec. Třetí díl Kmotra ale již diváky ani kritiky tak nenadchl. Problematické natáčení se potýkalo se změnami scénářů i herců…

Arian Ebrahimi
Arian Ebrahimi Aktualizováno 2.11.2021, 10:53

Kmotr a CIA

Zatímco první dva díly trilogie Kmotr jsou považovány za jedny z nejlepších filmů v historii, třetí díl Kmotra je spíš jen průměrný mafiánský snímek. Jistě, zcela určitě se jedná o jeden z posledních dobrých snímků Francise Forda Coppoly, jenž se později přiznal, že třetí díl trilogie natočil z větší části jen pro peníze. Není se čemu divit – po natočení muzikálu One From The Heart se kdysi populární režisér ocitl na finančním i kreativním dně, kdy ho nevydařený snímek v podstatě zruinoval. Ale nepředbíhejme ještě.

Po natočení Kmotra II v roce 1974 Coppola prohlásil, že další pokračování není třeba. Přestože se ho studio Paramount jako každé správné hollywoodské studio pokoušelo přemluvit, aby se pustil do třetího dílu, Coppola je odmítl s tím, že co mělo být o příběhu Michaela Corleona řečeno, již řečeno bylo. Paramount se proto pokoušel natočit třetího Kmotra bez Coppoly. Tvůrce knižní předlohy Mario Puzo napsal několik nástřelů příběhu, z nichž později vyšla první verze scénáře. Ta spatřila světlo světa již v roce 1979 a jejím autorem byl Dean Riesner, scenárista takových klasik jako je Drsný Harry či Starman.

Tato raná verze měla vyprávět příběh syna Michaela, Anthonyho Corleona, který se měl jako agent CIA nechat spolu se svou mafiánskou rodinou zaplést do atentátu na diktátora jisté jihoamerické země. Politický scénář poplatný době napsání studio zaujal, ale nakonec se přípravy nikam neposunuly. Do finálního filmu se z tohoto scénáře nedostalo téměř nic. Další verze scénáře pak přišla v roce 1986, kdy se měl produkce ujmout synovec Francise Forda Coppoly, Nicolas Cage. Ten si měl zároveň zahrát roli Vincenta Manciniho, nemanželského syna Sonnyho Corleona. V této verzi měl být snímek natočen ve stylu druhého Kmotra, tedy dvou příběhů, které by se prolínaly. Hlavní osou měl být příběh Vincenta, jenž by byl přerušován flashbacky na dětství a dospívání jeho otce Sonnyho. Později se studio rozhodlo produkci posunout o kousek blíže realizaci, když byl jako režisér a případný herec v hlavní roli pozván Sylvester Stallone, hvězda osmdesátek.

Smrt Michaela Corleona

I když dodnes není jasné, jak moc velký zájem Stallone měl, později se začalo spekulovat, že studio Stallonovu účast schválně oznámilo novinářům, aby tak „dokopalo“ Coppolu se k projektu vrátit. Tak či onak, Coppola na mizině se nakonec studiu ozval, že třetího Kmotra tedy natočí. Přišel ale s několika podmínkami – snad aby si zachoval tvář, oznámil, že první dva díly jsou uzavřený příběh a plánovaný třetí díl bude jen epilogem. Z toho důvodu chtěl film vydat pod názvem Smrt Michaela Corleona. Studio si jeho návrhy vyslechlo a pak je slušně odmítlo.

Coppolovi nezbylo nic jiného, než film natočit pod názvem Kmotr III. Podařilo se mu i získat většinu původních herců – Al Pacino se měl prý hádat o svém platu, než mu Coppola oznámil, že film klidně natočí bez něj. Přičemž první záběr měl být na pohřeb Pacinovy postavy. Horší už to bylo s Robertem Duvallem, který hrál právníka Toma Hagena. Ten účast na filmu odmítl, když se dozvěděl, že dostane několikanásobně menší plat než Al Pacino – dodnes prý tohoto rozhodnutí nelituje. Roli Vincenta nakonec namísto synovce Nicolase Cage dostal Andy García – Coppola se nechal slyšet, že nechtěl film zaplnit svými příbuznými.

Není se čemu divit – jeho sestra Talia Shire si zopakovala svou roli ráda, ale horší už to bylo s postavou Mary Corleone, dcerou Michaela Corleona. Tu měla původně (ještě pod Cageovou produkcí) dostat Madonna, ale ta si tou dobou již připadala stará. Další šanci pak dostala Winona Ryder, jež ale ze snímku vycouvala. Nakonec se Coppola rozhodl obsadit svou dceru Sofii, která podala jeden z nejhorších hereckých výkonů vůbec.

Snímek nakonec vyšel na Vánoce roku 1990, a přestože nedosahuje kvalit svých předchůdců, jedná se o osobitý mafiánský snímek, který má své momenty, a rozhodně patří k tomu lepšímu, co Coppola natočil.

Podobné články

Doporučujeme

Další články