Když škola zaostává
Zalovte v paměti a vraťte se do doby, kdy vám bylo 19 a řešili jste maturitu. Dokážete si představit, že byste se kromě odborných a praktických předmětů museli jako bonus ještě povinně šrotit na matematiku? České školství se sice snažilo jít směrem, že všichni budou všechno umět stejně, ale k čemu by pak měly vůbec existovat odborné školy se zaměřením? Je hezké, když se středoškolská matematika rozvíjí například na takových všeobecných gymnáziích. Ale co mají říkat lidé z ekonomických, hotelových a průmyslových škol? Ti si vystačí s finanční matematikou, kterou by si měl naopak osvojit každý.
Místo zaměřování se na matematiku bychom měli řešit jiné předměty, které budou studenti středních škol využívat v běžném životě. Rozhodně jsme toho názoru, že před matematikou bychom měli upřednostňovat raději mediální gramotnost, schopnost diskuze, argumentaci, umění podnikat a hlavně volbu povolání pro 21. století, což je to nejdůležitější ze všeho. Sice máme spoustu volných a neobsazených pracovních míst v montovnách a fabrikách, jenže kvůli zvyšování minimální mzdy se cena práce bude neustále posouvat nahoru. To bude mít za následek brzké nahrazení lidské síly stroji a roboty, kteří dokáží pracovat nonstop, nejsou nemocní a dokáží toho udělat mnohem víc než člověk. Už ne takové sci-fi, které se během příštích 30 let stane realitou a my stále nejsme připraveni.
Je správné, aby zůstala matematika dobrovolná. Problémem matematiky v Česku je fakt, že ji mnoho učitelů neumí správně učit. Řada lidí si 10 let po maturitě sotva poradí se zlomky, trojčlenkou a procenty. A zároveň je to to jediné, co v běžném životě používáme.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) potvrdil v nedělním pořadu Partie na FTV Prima, že je primární zkvalitnit výuku matematiky, a ne ji dávat všem jako povinný předmět. Možnost volby mezi cizím jazykem a matematikou je stále tím nejlepším řešením ze všech. Podle stávajícího zákona totiž má být postupně povinná maturita z matematiky už v květnu 2021, a to pro gymnázia a lycea. Od roku 2022 i pro ostatní maturitní obory kromě zdravotních, uměleckých a sociálních.
Z toho plyne několik poznatků. Jedním z nich je, že maturita z matematiky by pro ministerstvo školství neměla být prioritou, protože ji učitelé neumí učit, tudíž ji studenti neovládají na takové úrovni, aby z ní mohli skládat maturitní zkoušku. Dalším věcí je fakt, že by se měly řešit mnohem důležitější věci, které by měly připravit studenty na život. Protože existují mnohem zásadnější dovednsoti a znalosti než ty z oblasti středoškolské matematiky. Bohužel se je studenti prozatím na školách neučí.
Tak raději zatlačte nostalgickou slzu a připomeňte si, co jsme nosili do školy za socialismu.