Loni v Marienbadu jsme si něco slíbili
Jelikož co do filmových novinek už pár dní všichni mluví - a ještě chvíli mluvit budou - o Nolanově Tenetu a na další očekávaný velkofilm, live action disneyovku Mulan, vám koncem týdne přineseme recenzi, rozhodli jsme se za premiéru týdne vybrat francouzskou mysteriózní klasiku Loni v Marienbadu, která se dočká obnoveného uvedení do kin. Pokud jste tenhle majstrštyk nikdy neviděli, doporučujeme. Velmi doporučujeme.
Příběh začíná vlastně jednoduše, i když rovnou zamotaně. V honosném barokním hotelu Vypravěč (Giorgio Albertazzi) přichází na setkání se Ženou (Delphine Seyrig), které jí přislíbil před rokem. Žena si však na slíbenou schůzku nevzpomíná a vytrvale ji popírá. Muž se tedy v labyrintu z mramoru a zlata snaží vdanou ženu přesvědčit o jejich setkání a znovu ji dobýt.
Podstatné ale je, kde a za jakých okolností se snímek Alaina Resnaise odehrává. V okázalém sídle, kde se Vypravěč a Žena setkávájí, neexistuje čas ani prostor. Nejde tedy o běžný romantický film, spíše mysteriózní surrealistické drama založené na hře s realitou, sny a představami. Zmate vás to možná ještě víc než Tenet...
Problematika vnímání času je pro Resnaisovu tvorbu totiž typická. Snímkem Loni v Marienbadu to začalo. Přestože se snímek ve své době zdál nesrozumitelný, měl mimořádný ohlas u divácké i kritické veřejnosti. Resnais za něj obdržel Zlatého lva na benátském filmovém festivalu. A tak ve "svém" tématu pokračoval i v dalších počinech, ačkoliv těm už se slávy Marienbadu nedostalo. Francouzský tvůrce Alain Resnais se ještě svezl na vlně, no, nové vlny a proslavil se počinem Hirošima, má láska.
Loni v Marienbadu pak vzniklo podle filmového románu (žánr, kdy autor formálně kombinuje román a scénář) francouzského spisovatele Alaina Robbe-Grilleta, který pro Resnaise napsal i scénář. Pak toho trochu litoval, po prvním zhlédnutí hotového filmu totiž spisovatel zuřil kvůli jedné takové drobnosti - ve scéně hraní „Marienbadského domina“ nastane okamžik, kdy by mohl bezpečně vyhrát i Vypravěč, jinak vítězí vždy Muž (Sacha Pitoëff). Robbe-Grillet pečlivost důsledně vyžadoval a Resnaisovi vytýkal nedůslednost. To už tak ti spisovatelé při dohlížení na adaptace svých ltierárních miminek totiž dělávají. Obzvlášť, když film dosáhne většího věhlasu než jeho předloha.
A mimochodem, akčoliv se snímek jmenuje Loni v Marienbadu, tedy v našich Mariánských lázních, většina snímku se natáčela buď ve studiu, nebo v exteriérech na zámku Nymphenburg u Mnichova.