fb pixel
Vyhledávání

Nejlepší investice? Kupte si staré letadlo! 10 tipů

Ukládat peníze do veteránů? Proč ne? Ale když už, tak do létajících. Za deset let se jejich cena zdvojnásobí a ještě s nimi užijete spousta srandy. Tyhle kousky jsme pro vás vyhledali u světových prodejců.

Adam Maršál
Adam Maršál 5.8.2014, 19:16

1. Curtiss C-46D Commando (1944)

1_Curtiss_Comando Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu USA do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že se bude hodit jinde. Piloti mu říkali Whale (velryba). Svou slávu si získal při podpůrných transportech přes Himaláje v trojúhelníku Čína - Barma - Indie. V Evropě se proslavil při výsadkových operacích. V tomhle případě jde o jediné letuschopné letadlo v civilní verzi na světě! Cena: 250 000 USD  

2. Hawker Hurricane Mk XII (1941)

2_Hawker_Hurricane_2 Jednomístný stíhací letoun, který spolu se spitfiry v roce 1940 zachránil Velkou Británii před plánovanou invazí nácků a který sloužil i u české 310. stíhací perutě. Tenhle konkrétní kus vyrobila kanadská firma Canadian Car & Foundry. Letadlo sloužilo od roku 1941 u 127. perutě kanadského královského letectva. Po nehodě bylo odepsáno a práce na jeho renovaci započaly v roce 1990. Kdyby se vám nepozdávala finská kamufláž z druhé světové, buďte v klidu. Nátěr je pouze dočasný a pod ním je čistá stříbrná. Cena: 1 400 000 liber  

3. Hispano Buchón (1954)

3_Hispano_Buchon_Galland Vypadá to jako messerschmitt, ale není to messerschmitt, co je to? Z největší pravděpodobností Hispano Buchón, tedy Messerschmitt Bf-109 G licenčně vyráběný ve Španělsku za druhé světové války a po ní. Paradoxně jej poháněl stejný motor, jaký vozily britské spitfiry. Buchón je španělský výraz pro holuba domácího zvaného voláč. Jde o jedinou jedinou odvozeninu německého messerschmittu Bf-109 určenou pro dvě osoby. V tomhle konkrétním stroji létal po válce jeden z neúspěšnějších es Luftwaffe Adolf Galland. Imatrikulaci německého letectva má stroj kvůli účasti ve filmu Bitva o Británii. Jednomístných Buchónů nabízejí v Texasu hned dalších pět. Stačí si vybrat! Cena: domluvou  

4. North American Mustang P-51 D (1944)

4_Mustang Mustang je jedním z nejúspěšnějších bojových letounů druhé světové. Masil nácky v Evropy a létal i v Tichomoří. Později se zúčastnil války v Korei. Jde o autentický stroj, který sloužil americkému vojenskému letectvu ve Velké Británii. Po válce zde byl zanechán a prodán švédskému letectvu. Po působení u vojenského letectva v Nikaragui se prostřídal u několika soukromých majitelů. Později byl přestavěn na dvoumístnou verzi. Přesto nese barvy bojové perutě z 2. světové. Výhoda je, že v něm můžete vozit holky! Cena: Pozor! Nyní snížena na 2 795 000 USD  

5. Hawker Hunter (1956)

5_Hawker_Hunter Hawker Hunter byl britský proudový stíhací letoun 2. generace, zavedený do výzbroje RAF s jistým zpožděním oproti srovnatelným strojům ve výzbroji amerického či sovětského letectva, tzn. typů North American F-86 Sabre či MiG-15 a MiG-17. Bojově byl nasazen např. během Suezské krize, v Bruneji, na Borneu nebo v Jemenu.Tenhle konkrétní kus byl vyroben pro RAF a sloužil u 3. perutě v německém Geilenkirchenu. Později létal u námořnictva, švýcarského vojenského letectva a v roce 1996 byl prodán do soukromých rukou. Jako Miss Demeanour v posledních patnácti letech účinkoval na nepočítaně leteckých show. Cena: 275 000 liber  

6. Laird LC-1B 300 (1930)

6_Laird Výrobcem těchto krásných strojů byl Američan Emil Matthew Laird, který svou první leteckou dílnu otevřel v roce 1920. Tenhle vzácný kus byl vyroben v roce 1930 a pochází ze série o počtu 260 kusů. Cena: 349 000 USD  

7. LET C-11 (1956)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A9GKBUGB1oo V Kunovicích se licenčně vyráběl sovětský cvičný letoun Jak 11 pod označením LET C-11. Jak 11 se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Licence byla českému výrobci poskytnuta v roce 1953 a během dalších tří let zde postavili celkem 707 kusů. Protože připomíná nedostatkové sovětské stíhačky z druhé světové války, často je v jejich bojovém markingu imituje na leteckých dnech. Cena: snížena na 129 000 USD    

8. Lockheed P-38L Lightning (1945)

8_P_38_lightning Lockheed P-38 Lightning byl jednomístný stíhací a stíhací-bombardovací letoun, který byl považován za jeden z nejlepších spojeneckých bojových strojů během 2. světové války. Byl nasazován v bojích v Evropě i Tichém oceánu. Jeden takový spoluvlastní i spolumajitel Dietrich Mateschitz. Tenhle konkrétní kus vyrobili na konci války v roce 1945. Byl prodán k leteckému fotografování, ale už dlouho si ho předávají jednotliví soukromí majitelé. Mezi znalci bývá považován za jeden z nejkrásněji renovovaných příkladů P-38. Cena: 6 750 000 USD  

9. Aero L-59 Albatros (1992)

9_albatros_l59 Kdo by nechtěl proudovou hračku? Firma Aero Vodochody za svou existenci vyrobila více proudových cvičných letadel než všichni ostatní výrobci cvičných letadel dohromady. Důvodem byl především zajištěný odbyt téměř celému letectvu Varšavské smlouvy. Tenhle pěkný kousek jsme si vyhlédli u jednoho amerického prodejce. L-59 byla vylepšená verze L-39, která dostala delší čumák, silnější trup, modernizovaný kokpit a lepší avioniku. Cena: 499 900 USD  

10. F4U-7 Corsair (1952)

10_Corsair Teprve s tímhle letounem dostali Amíci zbraň, která měla jednoznačně navrch nad jejich japonskými protějšky. Bezpečně ho poznáte zepředu podle typického profilu křídel do „W”. Létal až 671 km/H, byl extrémně výkonný, ale i těžko ovladatelný. Američtí piloti mu říkali výrobce vdov se zalomeným křídlem. Japonci pak pištící smrt - podle zvuku motoru. V letuschopném stavu se jich do dneška dochovalo kolem osmadvaceti. Cena: snížena na 2 600 000 USD
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články