Kdysi zakázaná Dělnická strana (DS) a její později povolená pokračovatelka Dělnická strana sociální spravedlnosti (DSSS) dnes v očích veřejnosti i médií splývají.
I loga mají podobná: DS používala červené ozubené kolo, DSSS z něj má výseč. A číslo 88 – kódové označení pro ,Heil Hitler‘ – zná i ten, kdo se o extremismus nezajímá, přinejmenším z dresu jednoho z maskotů reklamní kampaně na asistenční linku 1188.
Nelze se potom divit hlasům, podle nichž policie při vyšetřování použití "zakázaných symbolů" řeší blbosti místo skutečné trestné činnosti.
Z obecnějšího hlediska je ovšem víceméně jedno, co má kdo na svém logu nebo doprovodných "merchandisingových" předmětech, jako jsou trika, čepice nebo odznaky. Kriminalizace jakýchkoli ‚pouhých sympatií‘ je totiž problematická už z podstaty věci, zvláště má-li být pak někdo kvůli nošení symbolů soudně popotahován. To ostatně dokládají nejen konce všech podobných obvinění (pokud nedojde u soudu přímo ke zproštění obžaloby, jsou trestem veřejně prospěšné práce), ale i zaangažovaní soudní znalci, bez jejichž posudků se trestněprávní procesy neobejdou.
V ČR totiž neexistuje žádný oficiální, právně závazný seznam nepřijatelné symboliky.
Policejní orgány mají k dispozici manuály, vlastně hned dva. První se řídí typologií "symbolů se vztahem k rasovým motivům", kterou zpracoval Jan Chmelík (Doc. JUDr., PhD., vysokoškolský pedagog a odborník na extremismus). Později se přidal druhý, sestavený ve formě šířeji pojednané publikace
Symboly používané extremisty na území ČR v současnosti od Miroslava Mareše (Doc. JUDr. PhDr., PhD.), u nás nejcitovanějšího odborníka na extremismus. (Publikace je k dispozici ke stažení na serveru
uloz.to.)
Malá ukázka z Marešova ‚policejního manuálu‘
Ale skutečně jednoznačný a závazný seznam neexistuje, a ani existovat nemůže.
Důvodem je v první řadě nejednoznačnost interpretace. Vizuálně téměř totožné symboly často vznikají nezávisle na sobě, jindy se význam symbolu v historii vyvíjí a štěpí, načež jeho různé, třeba i zcela protikladné významy přetrvávají dál bok po boku.
Odhlédneme-li od politiky, je typickou ukázkou obrácený kříž, který je znakem satanismu, ale současně i tzv. svatopetrským křížem používaným katolíky. Podobně svastika je symbolem používaným mnoha historickými skupinami včetně hinduistů a indiánů – hitlerovské Německo ji jenom ukradlo a zneužilo, stejně jako severské runy.
Papež Jan Pavel II. v izraelském Korazimu na úpatí Hory Blahoslavenství poblíž Galilejského jezera v místech, kde kázal Ježíš, při mši s účastí přes 1000 tisíc věřících 24. května 2000 (vlevo), grafické ztvárnění svatopetrského kříže (vpravo). (Foto: Profimedia.cz a November Fire 2006)
Hákový kříž i runy samozřejmě najdeme v policejním manuálu. Z hlediska dokazování viny je ale podle Mareše podstatné, zda podezřelý či obviněný skutečně "znal podstatu symbolu", a v tom už se dá u soudu kličkovat. Mnohdy je těžké dokázat také obecnou znalost symbolu, a tím i to, zda vůbec mohlo dojít k nějaké jeho propagaci.
S tím souvisí i vznik dalších a dalších extremistických symbolů. Číslo 8 lze číst jako osmé písmeno anglické abecedy, odtud 88 = HH = Heil Hitler. Neonacisté ale používají 18 = Adolf Hitler. Zlé je také číslo 14: odkazuje k rasistickému krédu "Čtrnáct slov". Nebo rafinované ‚písemné hajlování‘ v podobě čísla 1347, které může znamenat
"mit deutschem Gruß" = "s německým pozdravem".
Další a další kódy se mohou vžít během chvíle, což platí i pro vizuální a jiné symboly. Pokud se pro Hitlera ujme mezi českými nácky třeba kódové označení "Krteček", bude holt muset přibýt na seznam extremistických symbolů – a Milerův večerníček už nikdy nebude nevinný. Počet potenciálně extremistických symbolů je zkrátka neomezený.
Při extremistickém pohledu na extremistické symboly by mohl někdo oprávněně požadovat také přečíslování tramvajových linek. A možná i jednotlivých vozů, protože např. 8327 znamená v kódové abecedě HCBG (Hitler's Coming, Be Good – Hitler přichází, buďte hodní). (Foto: Radek Cihla/MAFRA/Profimedia.cz)
Česká policie se zaměřuje především na symboly spjaté s extrémní pravicí, byť jsou podle zákona stejně škodlivé jako srpy a kladiva.
Neonacismu jdou po krku i další subjekty, jejichž snahy ale někdy vyznívají nešťastně, ba trapně. Asi dlouho nikdo nepřekoná redaktora MF Dnes Jana Gazdíka a jeho článek z konce listopadu 2009 –
Přírodovědci si dali do znaku erb Waffen SS. Přináší v něm senzační odhalení faktu, že dětský tábor v Trutnově měl na praporu ‚esesáckou‘ alpskou protěž!
Když přišla záhy stížnost dokládající, že lže a že se jedná o tradiční označení horských jednotek, používané v Bundeswehru dodnes, musel Gazdík stanout před etickou komisi Syndikátu novinářů.
S dalším
sólokaprem přišel, když u časopisu Fakta a svědectví objevil kalendář složený z propagandistických plakátů druhé světové války. Logicky v něm byli zastoupeny všechny hlavní strany konfliktu, tedy nejen Spojenci, ale i Německo. Gazdík usoudil, že to "možná potěšilo české neonacisty", a v článku
Český časopis o historii vydal kalendář s hákovým křížem na vlajce rozpoutal další hysterickou bouři ve sklenici vody.
Obrázek z inkriminovaného kalendáře (Foto: nakladatelství Naše Vojsko)
Kdo chce, může symboly zla spatřovat opravdu všude. Možná bychom si měli došlápnout na dopravní firmu Student Agency, protože má zkratku SA a věnuje se transportu – dokonce vozí lidi v autobusech žluté barvy, jakou měly Davidovy hvězdy povinně nošené Židy!
Zakázat si zaslouží historické spolky hrající si na vojáky Osy, stejně jako metalové kapely či šermíři věnující se Skandinávii, protože používají runy.
Totéž platí na fanoušky díla J. R. R. Tolkiena. Oni se sice tváří, že píšou nějaké trpasličí jméno z Hobita, ale co když u toho myslí na 7. dobrovolnickou horskou divizi SS Prinz Eugen – vždyť je to táž runa Odal!
Když anglický humorista Alan Coren chystal v 70. letech svou knihu povídek, bylo mu řečeno, že nejlépe se v Británii prodávají publikace o kočkách, o golfu a o nacistickém Německu. To ho inspirovalo ke slavnému řešení: knihu nazval
Golfing for Cats a na obálku dal obrovský
hákový kříž.
V pozdějších vydáních se už nakladatelé krapet mírnili...
Uneslo by Česko 21. století podobný fór? Nebo se chceme přiblížit spíše Německu, kde je tabuizace tak daleko, že se hakenkreuz nesmí objevit ani ve videohrách typu Wolfenstein, kde hráč bojuje proti náckům?
Ve svém příspěvku na konferenci Symbol a symbolika v právu v roce 2005 došel docent Miroslav Mareš k zajímavému závěru: „V případě pozitivního vývoje demokratické společnosti by do budoucna měla být role trestního práva v potírání verbálních a vizuálních projevů extremismu spíše upozaďována na úkor eliminačního působení jiných normativních systémů (‚obecná‘ morálka, politická kultura apod.)."
Je otázka, jestli by ‚pozitivním vývojem‘ nemělo být samo toto upozadění. Jinak budeme věčně čekat a spekulovat, jestli už jsou Češi uvědomělí natolik, že si zaslouží ‚opravdovou‘ demokracii.
Nakonec pro odlehčení ještě pár ukázek zatím nepostihovaného, ale závadného designu:
Tu svastiku tam prostě nejde nevidět!
Logo záchranné služby vypadá jako odvozenina prastaré runy Nagal (Foto: Marián Birošík, ilustrace: commons.wikimedia.org)
Slávistický dres versus golfové triko s komunistickou hvězdou. Rozdíl je pouze v tom, že na slávistickém dresu je hvězda bez srpu a kladiva a je navíc obrácena na špičku, úplně stejně jako pentagram, z čehož by se dalo usuzovat na satansko-bolševickou propagandu.
To první je odznak 272. pěší divize Wehrmachtu, to druhé víte jistě sami bez nápovědy. Kdyby to chtěl někdo dnes srovnávat a vyvozovat z toho nějaké souvislosti, byl by právem považován za troubu.