Bohemian Rhapsody
Píše se rok 1970 a Freddie Mercury, tehdy ještě pod svým rodným jménem Farrokh Bulsara, nabízí své vokální dovednosti Brianu Mayovi a Rogeru Taylorovi, dvěma hudebníkům zklamaným z odchodu zpěváka Tima Staffella. Oba uchváceni jeho rozsahem vyjeveně přikyvují a mladý Bulsara rokenrolově prohazuje: „Zvážím vaši nabídku.“ Tak takhle nějak nám začátek kapely Queen v rychlosti popsal film Bohemian Rhapsody. Film, kterému můžeme být v první řadě vděčni za neuvěřitelný výkon Ramiho Maleka, v druhé řadě za obrovskou popularizaci toho nejlepšího, co nám hudební průmysl v posledních 100 letech nabídl.
Film doznal několika zásadních příběhových změn a zkratek ve vztahu k přesnému historickému vývoji, a to z pochopitelných filmařských a dramatických důvodů. S podivem je, že největšími kritiky historické nepřesnosti a nesouladu byli zpravidla ti fanoušci, kteří se záhadně objevili až roku 2018 a dodnes nezvládají vyjmenovat ani všechny členy kapely (empiricky ověřeno). Pro ty bych rád podotknul, že se nejednalo o hodinový dokumentární snímek z ČT Art, ale o hollywoodský dvouhodinový dramatický film, umělecké dílo, snažící se zejména o předání odkazu Queenů a Freddieho Mercuryho, nikoli o fakticky přesný historický exkurz. Jednoduše, měla to být především zábava.
Člověk, který s hudbou Queenů opravdu vyrůstal, zcela určitě radikálně nebazíroval na historických nepřesnostech, ale užíval si filmový drive s pocitem, že se genialita členů kapely dostane k dalším milionům fanoušků po celém světě. Teď jsem zřejmě potěšil všechny fanoušky veleúspěšného filmu Bohemian Rhapsody. Rád bych tedy ukojil i ty, kteří se přes nedostatky filmu nemohou přenést, a nastínil opravdový začátek Jejího Veličenstva.
Smile a Tim Staffell
Abychom se dostali k začátku kapely Queen, musíme se nejdříve zaměřit na hudební uskupení Smile, které legendárním Queenům ušlapalo tu úplně počáteční cestu. Skupina Smile byla založena roku 1968 kytaristou Brianem Mayem, bubeníkem Rogerem Taylorem (oni dva byli těmi nejzákladnějšími články budoucích Queenů) a zpěvákem a baskytaristou Timem Staffellem. Brian May se s Timem Staffellem v tu dobu již znal, hráli spolu totiž v kapele s názvem 1984. Potřebovali ještě bubeníka, kterého sháněli prostřednictvím inzerátu – a na ten zareagoval právě Roger Taylor.
Smile se do určitého povědomí veřejnosti dostali v roce 1968, když na svém prvním koncertě předskakovali skupině Pink Floyd. Následující rok kapela skládala, nahrávala a koncertovala, ovšem bez značnějšího komerčního úspěchu. Jakýmsi vrcholem kapely bylo vystoupení v Royal Albert Hall, kde toho dne vystupoval mimo jiné také Joe Cocker.
Jedním z nejzásadnějších rozdílů mezi realitou a filmem Bohemian Rhapsody byla skutečnost, že Tim Staffell byl tím, kdo se s Freddiem Mercurym kamarádil (studovali totiž stejnou uměleckou školu) a seznámil jej s Mayem a Taylorem. Mercury, tehdy Bulsara, často navštěvoval koncerty kapely a údajně hudbu Smile miloval. Brian May vzpomínal na slova Freddieho Mercuryho z těchto časů: „Je to briliantní, briliantní! Ale měli byste dělat spíš tohle, a tohle byste měli dělat takhle…“ Okolo kapely se tedy „motal“ prakticky po celou dobu její existence.
Když tedy Tim Staffell roku 1970 kapelu Smile se značným zklamáním opustil (nahrávací studio ztratilo o kapelu zájem), bylo jasné, kdo jej v roli zpěváka nahradí. May a Taylor chtěli s hraním původně definitivně seknout, Farrokh Bulsara je však přesvědčil, aby pokračovali. V tu dobu si oficiálně změnil jméno na Freddie Mercury, čímž byla odstartována epocha kapely Queen. Jelikož Mercury nehrál na baskytaru, potřebovala kapela sehnat ještě dalšího člena. To se zpočátku nedařilo, až v únoru roku 1971 se připojil John Deacon.
Sjednocení
Nahrávky skupiny Smile ve Spojeném království nikdy vydány nebyly, zato však vyšly jako album v roce 1982 v Japonsku. Na YouTube si tedy lze poslechnout původní zvuk ještě se zpěvem Tima Staffella, z čehož se později vyklubal nezaměnitelný sound Queenů. Skladby jako Doin‘ Alright, Step on Me, Polar Bear, April Lady či Purple Haze (cover Jimmyho Hendrixe) napoví, že se nejednalo o odrhovačky, ale o opravdu kvalitní hudební počiny, kombinující bluesové variace, agresivní rokenrolový sound, brilantní hlasové harmonie a určitou dávku virtuosity. Ke zpěvu Tima Staffella se snad dá napsat jen jediné – Brian May a Roger Taylor měli na zpěváky opravdu štěstí. Za poslech mimochodem stojí i Staffellova ostatní tvorba. Aby byla kontinuita celého příběhu řádně zakončena, musím skončit opět u filmu Bohemian Rhapsody. Zmíněná trojice (Staffell, May, Taylor) se totiž u této příležitosti v roce 2018 znovu sjednotila, aby pro účely filmu ve studiu Abbey Road znovu nahrála píseň Doing All Right.