Muslim aneb cesta tam a zase zpátky
Pokud jste dobrý muslim, alespoň jednou za život si sbalíte svých pět švestek a vyrazíte v konkrétní čas do pouště nedaleko pobřeží Rudého moře. No ano, mluvíme o pověstné pouti do Mekky, kterou by měl aspoň jednou v životě vykonat každý vyznavač islámu, který “má na to dostatek finančních prostředků a umožňuje mu to zdravotní stav”. Což je od islámu poměrně tolerantní politika, ale právě ten zdravotní stav je letos značný problém, jak jste si možná všimli.
Saúdská Arábie se už před několika týdny rozhodla, že letos se žádný supervelký festival islámu konat nebude, protože i za běžných okolností je organizace pouti do Mekky logistickou i religiózní noční můrou, pro kterou mají Saúdové vyhrazeno celé jedno ministerstvo a občas se akce zúčastní až dva a půl milionu věřících. To by v časech koronavirové pandemie bylo dva a půl milionu potenciálně nakažených během čtyř dní.
Ministerstvo pro poutní záležitosti tedy nakonec s hlubokou lítostí oznámilo, že počet omezuje na nějakých deset tisíc s tím, že nikdo nepřekročí hranice Saúdské Arábie. Třicet procent návštěvníků budou tvořit vylosovaní místní a zbylých sedmdesát procent budou cizinci, kteří už v zemi pobývali před poutí. Velká část z nich bude složená z příslušníků ambasád a zahraniční diplomacie s tím, že se aspoň poměrově bude návštěvnost poutního místa blížit jiným letům.
Pilgrim kit
Saúdská Arábie má na kontě nějakých dvě stě sedmdesát tisíc nakažených a necelé tři tisíce mrtvých, takže bere celou situaci extrémně vážně. Věřící, kteří se poutě zúčastní musejí projít karanténou a na cestu samotnou dostanou speciální poutní balíček s rouškami, antibakteriálním gelem a podobně.
Pouť totiž vyžaduje několik úkonů, které musíte udělat, není to jenom o tom, že se podíváte do Mekky na náměstí, dáte kafe na rohu a jedete domů. Hadždž, jak se pouti arabsky říká, totiž obsahuje řadu kroků jako obcházení svatyně Ka’ba, obětování zvířete, kamenování Satana a podobně. Když muslim pouť vykoná, náleží mu čestný titul hadži.