Hodnocení chleba se uskutečnilo za přísných hygienických opatření 30. září 2020 v prostorách Střední průmyslové školy potravinářství a služeb Pardubice, která pekařské mistry vychovává již 100 let. O tom, že titul Chléb roku je pro české pekaře prestižní záležitostí a pomáhá jim zvýšit zájem o produkt vysoké kvality u spotřebitelů svědčí fakt, že do letošního ročníku bylo přihlášeno 84 soutěžních vzorků chleba z celého Česka. „Soutěžení mezi výrobci přispívá ke kvalitě výsledného produktu, proto pekařský cech drží tradici národní soutěže o nejlepší chléb roku a organizuje ji i v době epidemie koronaviru,“ uvedl Ing. Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR, k letošnímu klání doplnil: „Díky českým pekařům mají naši spotřebitelé na trhu široký výběr čerstvého chlebového sortimentu velmi dobré jakosti, ale také 5. nejlevnější chléb v EU. Jsem přesvědčen, že vyšší kvalita chleba se promítne v růstu jeho vnímané hodnoty ve společnosti a tím také odpovídající ceně pro výrobce.“
Soutěžní chleby hodnotilo 20 certifikovaných komisařů – zkušených pekařských odborníků. V propracovaném 100bodovém schématu hodnocení komisaři posuzovali senzorické parametry chleba: vzhled, tvar a objem chleba, kůrku, střídku, vůni a zejména chuť, jež je při hodnocení nejdůležitější.
Vítězové národní soutěže Chléb roku 2020:
Chléb roku 900 – 1 200 g: BEAS, a.s. – pekárna Choustníkovo Hradiště
Chléb roku 500 – 800 g: UNITED BAKERIES, a.s. - pekárna JZM Praha
Chléb bez hranic: PENAM, a.s. – pekárna Ostrava-Martinov
Novinka roku: BEAS, a.s. – pekárna Choustníkovo Hradiště
Chléb mladých: PEK GROUP a.s. – pekárna Brandýs nad Labem
Vzhledem ke stávající epidemiologické situaci proběhlo vyhlášení výsledků za účasti zástupců Ministerstva zemědělství a Potravinářské komory v Břevnovském klášteře v komornějším duchu, než v minulých letech. Svaz pekařů a cukrářů v ČR spolu s výkonným ředitelem Tesco pro ČR, které je již po jedenácté strategickým partnerem národní soutěže Chléb roku, v rámci tiskové konference také zmínili, jaké dopady měla koronavirová krize na pekárenský obor i to, jak tato krize ovlivnila nákupní chování zákazníků.
„Zákaznické chování se zpočátku epidemie poměrně zásadně proměnilo, jakkoliv se v poslední době začalo opět navracet ke standardu. Nedostatkovým zbožím se především v prvních dnech od zavedení razantních opatření staly balené výrobky, především balené chleby, toustové chleby a výrobky určené k domácímu dopečení. Na určitou dobu tak poklesl tedy zájem o nebalené výrobky. V řádu několika set procent stoupla poptávka o nákupy prostřednictvím internetu a to včetně pekárenských produktů,“ sdělil Tesco ČR Patrik Dojčinovič, v jehož prodejní síti budou vítězné a oceněné chleby dostupné širokému okruhu zákazníků.
Tento trend potvrdil i Jaromír Dřízal, který v rámci Svazu mapuje situaci v celém oboru. „Při nákupu pekařských výrobků se projevilo opatrnější zákaznické chování, orientace na levnější základní produkty, poklesl zájem o jemné pečivo a cukrářské zboží. Četnost nákupů se snížila, ale jejich objem vzrostl. Zejména v období Velikonoc se projevil trend pečení v domácnostech, který však v průběhu prázdnin prakticky odezněl a spotřebitelé začali opět preferovat výrobky od profesionálních pekařů“.
Svaz pekařů a cukrářů v České republice, z. s., je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru. V současné době sdružuje 130 členů - pekáren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz.