Nejznámější pivo z Humpolce
V naší zemi není moc podnikatelů, kteří by ochotně své jméno i obličej propůjčili firmě, již vlastní. Majitel pivovaru Bernard a spoluzakladatel Nadačního fondu proti korupci Stanislav Bernard s tím před 30 lety problém neměl. Když v roce 1991 společně s Josefem Vávrou a Rudolfem Šmejkalem vydražili soukromý Rodinný pivovar Bernard, věděli na základě historických poznatků, že kupují podnik, jenž fungoval už na konci 16. století. Vyvolávací cena pivovaru byla sice 9 milionů korun, jenže o něj byl takový zájem, že se jeho cena nakonec vyšplhala na 45 milionů korun. „Pivovar jsme koupili za víc než za pětinásobek zůstatkové účetní hodnoty, byla to vražedná kombinace,“ nastínil v roce 2009 tehdejší situaci Stanislav Bernard v rozhovoru pro iDnes.cz.
Podnikatel Bernard popisuje celou cestu pivovaru v knize Tvrdohlavý muž, která se pyšní podtitulem „Pivo dobré, majitel magor“. V knize se například dozvíte, jaká byla cesta pivovaru, jenž na začátku doslova bojoval o přežití. Díky dobrým marketingovým a manažerským tahům Bernarda se z humpoleckého pivovaru postupně stal fungující byznys s pečlivě vybudovanou značkou na našem trhu. Ze Stanislava Bernarda se stal vyhlášený pivovarník a marketingový mág, který se do povědomí široké veřejnosti dostal i díky originálním etiketám.
To ale nebyla podnikatelova jediná aktivita související s pivovarnictvím. V roce 1993 založil Český svaz malých nezávislých pivovarů, jemuž následně 6 let šéfoval. V polovině 90. let se mu podařilo díky úspěšnému lobbingu prosadit snížení spotřební daně z piva pro malé pivovary. Tato úprava zákona platí dodnes. Není divu, že za svoji práci získal několik cen. V roce 2000 byl vyhlášený Brand managerem ČR podle magazínu Strategie a v roce 2010 se dostal do finále soutěže Podnikatel roku.
Kromě pivovarnictví se Bernard věnoval v 90. letech i médiím a politice. Dokonce spoluvlastnil například rádio Vysočina v Jihlavě. Co se týče politiky, tak té se začal aktivně věnovat až později. V roce 2008 se pokoušel kandidovat do Senátu za ODS, jenže prohrál proti Milanovi Štěchovi z ČSSD. Několikrát se však dostal do zastupitelstva města Humpolec.
V médiích se pivo Bernard objevuje poměrně pravidelně, a to vždy díky kontroverzním reklamním billboardům a etiketám. V minulosti se mu například podařilo pobouřit feministky, když přišel s reklamou na „černou dvanáctku“. Na reklamě byla nakreslena polonahá černoška s úsměvem na tváři. Někteří lidé považovali reklamy humpoleckého piva za rasistické a sexistické, jiným se pro změnu líbily. Rozruch vyvolala i reklama s názvem „feminist edition“, kde ze sebe nechal udělat on sám černošku s afrem a působil jako transvestita.
Další kontroverzní i méně kontroverzní reklamy na pivo Bernard naleznete v následující galerii.
Přijdou vám reklamy z pivovaru Bernard něčím šokující? Zakázali byste je?