fb pixel
Vyhledávání

Vánoce jsou tady! Pomáhejme bližním. Jak ale nenaletět?

Zdroj: Public Domain Pictures/https://www.pikist.com/free-photo-vngqt/cs

S blížícími se Vánocemi a koncem roku se zvyšuje ochota lidí pomáhat. Vánoce jsou prostě zvláštní období, kdy i sebevětší zatvrzelci měknou. Na druhou stranu je ale celá řada koumáků, kteří jsou ochotní a připravení zneuží všechno a všechny. Jak tedy pomoc a přitom nenaletět?

Jana Mrákotová
Jana Mrákotová 9.12.2020, 08:05

Sbírky však mají svoje jasná pravidla, která je třeba dodržet. Rozhodně neplatí, že by žádat o pomoc mohl prakticky kdokoliv a na cokoliv. Proto je dobré se vždy zamyslet nad konkrétní aktivitou, kterou chceme podpořit a vzít v potaz i ty, kdo za ní stojí. Existuje pár osvědčených pravidel, podle kterých je dobré se řídit.

Pomáhejte s tím, komu dáte i svoji důvěru

Na Facebooku se srdceryvné příběhy i s číslem transparentního účtu šíří bleskovou rychlostí. Stejně tak rychle můžou skončit i vaše peníze v nesprávných rukou. Důvěryhodnost organizátora sbírky přitom můžete poznat i bez detektivních schopností.

„Z mezinárodních srovnání vyplývá, že Češi jsou rychlí a ochotní dárci. Pokud se však spálí, ztráta důvěry je dlouhodobá. Hezký nápad pro pomáhání nestačí. Proto je důležité, aby si dárci u sbírek prověřili pořadatele, a pokud s některým tématem souzní více, zvážili trvalou podporu. Přátel dětí UNICEF, kteří přispívají měsíčně, přibývá každý rok několik tisíc. Je to důvěra, která zavazuje,“ říká Pavla Gomba, výkonná ředitelka UNICEF.

„Dárcovství se logicky přesouvá z ulic na internet, místo sbírání do kasiček se platí bezhotovostně nebo online. To s sebou přináší celou řadu výhod, zejména zrychlení pomoci, ale také tu hrozí anonymita a netransparentnost,“ upozorňuje Klára Šplíchalová z Fóra dárců.

A právě proto se zformovala nezávislá iniciativa s názvem Aliance odpovědných pořadatelů veřejných sbírek, která si klade za cíl sdružovat ty organizace, kterým záleží na vysoké kvalitě dárcovství u nás. Pod hlavičkou Asociace vznikl seznam doporučení pro dárce.

5 doporučení při podpoře sbírek

Vyberte si a podpořte to, co je vašemu srdci blízké – čím víc znáte dané téma, nebo dokonce i organizaci, tím spíš se svojí podporou nemůžete zklamat

Pokud organizaci přímo neznáte, zkuste si ji ověřit – jestli má webové stránky, případně i kontaktní osobu, na kterou se můžete obrátit. Máte-li pochybnosti, zda se jedná o veřejnou sbírku kontrolovanou krajským úřadem nebo magistrátem, podívejte se na stránky Ministerstva vnitra ČR, kde jsou všechny sbírky evidované.

Zjistěte si, zda vám pořadatel sbírky může vystavit potvrzení o daru. Kromě dobrého pocitu, že jste pomohli, vám váš příspěvek zajistí i daňovou úlevu.

Vyvarujte se mýtu, že transparentní účet je zárukou bezpečné sbírky. Není. Založit ho může kdokoli a peníze z něj přesouvat kamkoli. Jistotu, že i vaše peníze jdou tam, kam si přejete, můžete mít jen v případě, že majitelem účtu je důvěryhodná organizace.

Důvěryhodná organizace vám ručí za to, že vaše peníze jdu tam, kam mají. Se svěřenými penězi od dárců totiž zachází odpovědně a díky tomu, že je odborníkem na danou problematiku, každá koruna je využita velmi efektivně.

„Je zřejmé, že vybrat peníze ve sbírce je ta snazší část. Ale ta náročná, odpovědná a odborná činnost přichází v momentě, kdy se mají peníze dostat k ověřeným žadatelům tak, aby byly efektivně využity. Stále je potřeba myslet na to, že se zpovídáme stovkám někdy i tisícům dárců. Dárcovská platforma Znesnáze21 proto garantuje pravdivost příběhu a účelné využití daru,“ říká Čestmír Horký, ředitel Nadačního fondu pomoci a zakladatel Znesnáze21.

Darovací portál vybírejte důkladně jako e-shop

Portálům, které nekontrolují spuštěné sbírky a nabízí dárcům neověřené příběhy, se vyhýbejte oklikou. Může se pak stát, že přispějete na něco, co se nikdy nezrealizuje nebo zůstane ležet bez využití ve skladu.

Při nákupu na e-shopu očekáváte, že za vaše peníze dostanete to, co jste si objednali. Obdobné to musí být i u darovacího portálu. Vaše peníze mají reálně pomáhat, a ne skončit bůhvíkde.

Jestli si nejste jistí, podívejte se na transparentnost portálu, kdo jej provozuje, za jakých podmínek a také, zda nejste klamáni líbivými slogany. Marketingové triky do světa dárcovství nepatří, přesto se mu nevyhýbají. Vy se tak můžete jednoduše stát obětí hry se slovy. A zjistit zpětně, že slogan nekoresponduje s darovacími podmínkami, už vám není nic platné.

Podobné články

Doporučujeme

Další články