Vzducholoď s pianistou i kuřáckým koutkem
Když se řekne Hindenburg, měla by se vám vybavit německá vzducholoď, která byla pojmenována po říšském prezidentovi Paulovi von Hindenburgovi. Ta byla sestrojena v roce 1935 německou firmou Luftschiffbau Zeppelin, ale své slávy si příliš neužila. Co se týče její ceny, tak rozpočet na tento létající stroj se pohyboval v přepočtu zhruba na částce 500 tisíc tehdejších liber, což odpovídá dnešní miliardě korun. A proč se jí přezdívalo Titanic nebes? Protože byla dlouhá neuvěřitelných 245 metrů, což je jen o 25 metrů méně, než měl legendární Titanic.
Hindenburg měl konstrukci duralu, která měla průměr 41 metrů a obsahovala 200 tisíc metrů krychlových plynu, jenž byl rozdělen do 16 oddílů s celkovým vztlakem zhruba 240 tun, přičemž 112 tun bylo užitečné zatížení. Potah plavidla byl vyroben z bavlny, jež byla impregnovaná směsí oxidu železa a acetátu celulózy, a vše bylo navíc potaženo hliníkovým prachem. Vzducholoď byla poháněna čtyřmi dieselovými motory od Mercedes-Benz o výkonu 890 kW, což jí dávalo sílu k tomu letět rychlostí až 135 kilometrů za hodinu! Výroba vzdušného plavidla započala v roce 1931 a trvala neuvěřitelných 5 let. Prvního letu se ztužená vzducholoď LZ-129 Hindenburg dočkala 4. března 1936, a o tři měsíce později už zvládla dvojnásobný přelet Atlantiku, a to v rekordním čase 5 dnů, 19 hodin a 51 minut.
Ačkoliv se jednalo o největší létající stroj všech dob, tak na rozdíl od dnešních letadel tolik pasažérů převážet nedokázal. Hindenburg byl schopen pojmout 72 pasažérů během letů v rámci Evropy, při transatlantických letech to bylo pouze 50. Problém byl v posádce. Vzducholoď totiž obsluhovalo neuvěřitelných 61 osob, jež se nestaraly jen o hladký let, ale i o dostatečný komfort pasažérů. Ve skladovacích prostorách lodi se navíc nacházely osobní automobily, které sloužily k lepšímu komfortu cestujících. Pro cestující se jednalo na tehdejší dobu o naprostý luxus, který si mohl dovolit jen málokdo. Ostatně cena jednosměrné letenky z Evropy do USA činila neuvěřitelných 450 amerických dolarů, což by v dnešním přepočtu bylo neuvěřitelných 150 tisíc korun. Za tuto částku však byl cestujícím poskytnut nadprůměrný komfort, jenž zahrnoval například teplé jídlo, sprchu nebo klubovnu, v níž hrál pravidelně pianista na duralové piano. Kabiny cestujících se nacházely v trupu vzducholodě, nikoliv v podvěšených gondolách, jako tomu bylo v předchozích vzdušných plavidlech.
A čím byla vzducholoď naplněna? I když se počítalo s naplněním heliem, nakonec vojenské embargo USA vyžadovalo po německých konstruktérech, aby využili jako nosný plyn vodík, který je vysoce hořlavý. Problém byl totiž v tom, že se helium nikde ve Spojených státech nevyrábělo, takže by Hindenburg měl obrovský problém s návratem zpátky do Německa. I když tato změna znamenala několik málo úprav, tak se nejednalo o nic, co by německé konstruktéry překvapilo. O rizicích vodíku se vědělo a konstrukce lodi disponovala bezpečnostními prvky, které by měly případným únikům plynu a jiskrám zabránit. Nicméně důvěra v tyto bezpečnostní prvky byla tak vysoká, že si dovolili mít v Hindenburgu v provozu i kuřárnu.
Pokud vás zajímá, jak to s legendárním Titanicem nebes dopadlo, doporučujeme vám přečíst si následující text od Kateřiny Horákové, v němž se dozvíte o jednom z nejslavnějších leteckých neštěstí v historii.