fb pixel
Vyhledávání

Subaru Eyesight: Digitální oči jsou nově i v modelu Levorg

Sportovní kombík japonské značky má už pár měsíců v sériové výbavě i špičkovou technologii Eyesight, která vás odkloní od každého průšvihu na silnici. Jak tenhle systém vlastně funguje a proč by ho mělo mít pokud možno každé auto?

Václav Rybář
Václav Rybář 11.1.2017, 18:00

1. Japonci jsou napřed... jako vždy

Tohle jste asi věděli, že? Jenže v Japonsku má Eyesight skoro 80% procent všech prodaných Subaru. V Levorgu už je od roku 2008, ale jenom v tom japonském. U nás tahle technologie debutovala v oblíbeném modelu Outback a do Levorgu se přesunula loni na podzim. A je to dobře, protože aktuální Levorg je ušitý na míru evropským potřebám a s Eyesightem je zas o něco bezpečnější. Na tuhle elektronickou chůvičku si totiž zvyknete hodně rychle.

2. Opravdové oči

Preventivní bezpečnostní asistence má dnes celá řada vozů - většinou využívá různé senzory, radary, lidary a další elektronické oči. Subaru má ovšem oči opravdové - dvojici kamer vedle zpětného zrcátka, které jsou od sebe vzdáleny čtyřicet centimetrů, ve stylu lidských očí, a vytvářejí tedy stereoskopický (3D) obraz v úhlu cca 35 stupňů. Barevné kamery systému Eyesight dohlédnou až 110 metrů dopředu a umí identifikovat mobilní i statické překážky, auta i chodce, prostě všechno, s čím se můžete na silnici potkat.

3. Auto pod kontrolou

Systém je aktivní neustále až do rychlosti 200 km/h a umí hodně věcí. Jednak je integrovaný s chytrým adaptivním tempomatem a jednak umí převzít kontrolu nad vozidlem, když si to situace žádá. Pokud se blížíte k překážce, hlasitě vás na to upozorní, a pokud nereagujete, sám zahájí potřebné kroky, od nouzového brždění, k předepnutí pásů, aktivaci škrtící klapky a mnoha dalším úkonům, které minimalizují následky nehody, nebo ji zcela předejdou. Do rychlosti 50 km/h dokáže Eyesight před překážkou bezpečně zastavit, přičemž si propočítává všechny parametry a dokonce měří i překryv vašeho vozu a překážky, takže v případě, že se rozhodnete na poslední chvíli vyhnout, pomůže vám se zvládnutím manévru.

4. Zvládá i myšky

Pokud se na YouTube podíváte na sestřih nejrůznějších bouraček, často zjistíte, že vyhnutí není vždycky nejlepší nápad. Místo, aby nešťastník narazil zezadu do stojícího vozu (tedy tou nejlépe připravenou deformační zónou a v relativně nízké rychlosti), udělá myšku a prudkým manévrem si rozhodí auto tak, že skončí v hodinách, trefí bokem škarpu a převrátí se na střechu, což často vede k vážným zraněním. Udělat tzv. myšku ve vysoké rychlosti může být velmi nebezpečné a často vás to dokonce vrhne vstříc provozu v protisměru, kde se rychlosti sčítají a skutečně jde o život. Eyesight vám ovšem s vyhnutím se překážce dokáže pomoct.

Nejen že vám trhne volantem v požadovaném směru, abyste se skutečně stihli vyhnout, ale především přibrzdí to správné kolo, aby nedošlo k následnému smyku v opačném směru, když se u předokolky snažíte vyrovnat ujíždějící zadek. Z riskantního manévru je tak najednou účinný způsob, jak zabránit kolizi. I to má ale samozřejmě své meze. Nejlepší je si takový manévr nacvičit někde na odstavné ploše, abyste si uvědomili, kde jsou hranice vašeho vozu. Dělat ostré myšky ve vyšších rychlostech je hazard, před kterým vás neuchrání ani sebelepší umělá inteligence. Před provedením úhybného manévru je tak potřeba vždy zpomalit.

5. Chytřejší adaptivní tempomat

Eyesight zahrnuje i funkci tempomatu, která je aktivní až do 180 km/h. Stačí nastavit rychlost a pozorovat magii. Levorg se v okamžiku přiblížení k jinému vozu přizpůsobí a drží odstup, navíc barevné snímače kamer Eyesight umí číst zadní brzdové svítilny, takže rychleji reagují na situaci před sebou a brzdí či zrychlují opravdu plynule. Tempomat dokonce umí i sám zastavit a znovu se rozjet bez asistence řidiče (pokud nestojíte déle než tři vteřiny) a udrží vás v pruhu, ačkoliv umí jen drobné korekce, takže v zatáčkách systém pořád ještě spoléhá na vaše ruce.

6. Podrží vás v přímce

O systému udržování auta v pruhu už jsme se bavili, ale Eyesight dokáže vycítit, když jste unavení a začnete kličkovat. Nepatrné změny směru jsou jedním z prvních příznaků únavy. Auto vám začne mírně ujíždět, vy ho prudce srovnáte, případně podvědomě a pomalu kličkujete ze strany na stranu. Systém umí oba vzorce snadno identifikovat a naznačí vám, že byste si měli dát pauzu nebo kafe. To umí samozřejmě i jiné vozy, ale je dobré si připomenout, že tahle funkce existuje. Je to budíček pro ty, kteří chtějí dojet do cíle co nejdřív a nepřipouštějí si, že mikrospánek je reálná hrozba.

7. Chrání vás i chodce

Subaru Levorg vybavený Eyesightem posbíral největší počet hvězdiček v evropských, amerických i japonských nárazových testech. Proč? Protože nové normy zahrnují i vyšší bezpečnost pro chodce, cyklisty, motocyklisty a další účastníky silničního provozu. Proto jsou systémy preventivní a aktivní bezpečnosti čím dál tím důležitější. Subaru v tomhle směru vylepšuje Eyesight už osmým rokem a zjevně se to vyplácí. Řidič se tak může cítit bezpečněji nejen co se týče sebe a svojí posádky, ale i v případě nehody, ať už se jedná o kolizi s jiným vozem nebo v situaci známé z měst, kdy člověku vběhne do cesty pes nebo nepozorný chodec.

Podobné články

Doporučujeme

Další články