Muži pijí pivo a ženy zase víno, takže žádná změna
Není překvapením, že prim hraje u mladých, stejně jako u většiny ostatní české populace, pivo a víno. Zlatého moku se alespoň občas napije 72 % dotázaných, vína pak 65 %. Následují tvrdý alkohol míchaný (46 %), radlery a pivní mixy (46 %), tvrdý nemíchaný alkohol pije nejméně lidí (38 %). Zatímco muži o něco více preferují pivo (86 % mužů) a nemíchaný tvrdý alkohol (49 %), ženy inklinují spíše k pití vína (73 %).
V samotné kategorii tvrdého alkoholu vede dle průzkumu u mladých lidí jednoznačně rum, který upřednostňuje 19 % respondentů. O druhou příčku se pak dělí nízkoalkoholické nápoje a hořkobylinné likéry (shodně 15 %).
„Průzkum nám potvrdil naši zkušenost, že hořkobylinné likéry se u mladé generace těší čím dál větší oblibě, když v kategorii tvrdého alkoholu obsadily druhé místo. To se dle získaných dat týká až 16 % mladých mužů a 14 % žen,“ komentuje výsledky Zuzana Prokopová, Group Brand Manager HBL ve společnosti STOCK Plzeň – Božkov s.r.o. a dodává: „V duchu tohoto trendu jsme po několikaletém vývoji uvedli v těchto dnech na trh nový hořkobylinný likér Black Fox, který cílí právě na skupinu tzv. first jobbers, tedy mladých lidí, vyhledávajících už spíše sofistikovanější styl pití i formu zábavy, nejčastěji v okruhu svých přátel.“
Co dalšího průzkum ukázal?
- Mladí Pražané mají ve srovnání se zbytkem republiky více v oblibě radlery a pivní mixy (52 %) a také míchaný tvrdý alkohol (51 %).
- Mladí pijí alkohol nejčastěji ve společnosti přátel (67 % zde pije běžně), následuje konzumace v restauračních zařízeních (59 %) a na domácí party (56 %).
- Více než 1 000 Kč za měsíc utratí za alkohol 28 % mladých, vyšší procento je pak u lidí, kteří pijí alkohol několikrát týdně a denně (40 %). Naopak do 500 Kč za alkohol utratí 47 % mladých. I zde přitom platí, že není velký rozdíl mezi věkovými skupinami ani pohlavím.
- 4 % mladých lidí nepije alkohol vůbec.