Dlouhá vyjednávání
Podle serveru iDnes.cz probíhaly na podzim schůzky mezi centrálou JCDecaux v Paříži a vedením skupiny BigBoard v Česku. Dohoda zněla tak, že BigBoard konkurenta JCDecaux v Česku koupí a francouzská matka reklamní společnosti za to výměnou získá podíl 20 procent v českém Big Boardu. Nově vzniklý podnik měl pak vést šéf Big Boardu Richard Fuxa.
„Co mohu potvrdit je veřejně známá věc, že v jiných zemích realizují JCDecaux a Bigboard svoje podnikatelské aktivity ve společné firmě, která je řízena managementem BigBoardu. Každý se například může podívat na titulní stránku ukrajinského Bigboardu, bigboard.ua, ze které je patrné, že je součástí skupiny JCDecaux. Víc k tomu do září 2019 nemohu říct,“ řekl pro iDnes.cz Fuxa.
Bez komentáře
Česká dceřinná společnost JCDecaux se k věci vyjadřovat nechce. „Společnost JCDecaux zásadně nekomentuje spekulace z trhu,“ uvedl pro iDnes.cz Michal Štefl, mediální zástupce společnosti JCDecaux. Podle iDnes.cz však české vedení nemuselo o fůzi nic vědět. Zdroje MF DNES uvádějí, že za JCDdecaux měl vyjednávat její šéf pro Německo, Rakousko, Východní Evropu a střední Asii Daniel Hofer.
Lidem z BigBoardu mělo podle iDnes.cz nejvíce vadit policejní vyšetřování dceřinné firmy JCDecaux, společnosti Rencar. O tu se policie zajímá v souvislosti s letitou smlouvou mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Dohoda mezi Rencar a DPPna reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031.
Na její údajnou nevýhodnost poukazoval podle iDnes.cz v minulosti jak dopravní podnik, tak minulé vedení magistrátu. Podle nich by městský dopravní podnik mohl mít při jiné smlouvě větší reklamní příjmy. Pikantní přitom je, že městský podnik drží v Rencaru zhruba třetinový podíl. Smlouvou se zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebo Městský soud v Praze, uvedl server iDnes.cz.
Soudní tahanice bez konce
Dopravní podnik se navíc s Rencarem stále soudí, smlouva navíc podle městské firmy vůbec neplatí. Rencar s tím však podle iDnes.cz nesouhlasí. Spory řešil i Ústavní soud. Ten loni v létě odmítl stížnost Rencaru, že podnik pronajal reklamní plochy na 60 tramvajích 15T ForCity firmě BigBoard.
A dlouhodobě vyhrocené jsou i vztahy mezi českým JCDecaux aBigBoardem. Šéf BigBoardu Fuxa se podle iDnes.cz v minulosti nechal několikrát slyšet, že by městskému podniku za provoz reklamy v dopravě dal „minimálně 100 milionů korun ročně.“ Jednu dobu dokonce hovořil i o 140 milionech korun. Za rok 2017 obdržel podle iDnes.cz DPP od Rencaru na účet méně než 49 milionů korun, podobně tomu bylo i předchozí rok.
Rencar přitom podle iDnes.cz nabízel městu odvody z reklamy ve výši 120 milionů korun ročně. To ale v případě, že by mu k v současnosti spravovaným reklamním plochám přibyly i prostory, na nichž prodávala reklamu konkurenční EuroAWK. I ta má se svým byznysem oplétačky.
Podle serveru iDnes.cz rozhodl městský soud v Praze loni v listopadu, že společnost EuroAWK musí z prostor metra odstranit všechny reklamní city light vitríny, které provozuje i přesto, že DPP vypověděl firmě EuroAWK smlouvu už k dubnu 2013. Firma ale výpověď neakceptovala a dál inkasovala peníze od inzerentů. Podnik na ni proto podal žalobu, aby vyklidila plochy.
Dopravní podnik pronájem ploch navíc již loni na jaře soutěžil v dvoukolovém poptávkovém řízení. Přihlásilo se devět uchazečů včetně EuroAWK. Vítězem se stala společnost BigBoard, která nabídla za roční provoz jedné vitríny 38 563 korun. EuroAWK dříve platila 9 200 korun ročně a nyní musí vyklidit 1 200 ploch ve městě.