fb pixel
Vyhledávání

Nová data Svazu pekařů: Nejvíce se stále prodává Šumava, do obliby se dostává i chléb z kvalitního kvásku nebo s chia semínky

Zdroj: tesco

Až třetinu chlebového sortimentu v Česku tvoří speciální druhy odlišné svým tvarem, hmotností a zejména netradičními surovinami. Čeští spotřebitelé si spolu s rostoucí koupěschopností nebojí za kvalitní čerstvý chléb i pečivo připlatit, a tak stále častěji vyhledávají pekařské speciálky či lokální výrobce. A není to zdaleka vše, v čem se trh s chlebem postupně mění.

Martin Miko
Martin Miko 26.4.2018, 15:25

Trendy s segmentu pečiva se neustále mění

V souvislosti s blížící se národní soutěží Chléb roku, která oceňuje nejlepší chleby v ČR v daném roce, zveřejnil její organizátor – Svaz pekařů a cukrářů v ČR – informace o současných spotřebitelských trendech v tomto segmentu. Jaké jsou ty nejzásadnější?

  • Nejoblíbenějším stále zůstává klasický pšeničnožitný chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava – nekupují se však již celé bochníky, ale jejich dělené části či chleby o menší hmotnosti 500 – 800 g.

  • Postupně roste poptávka po chlebu s vyšším podílem žitné mouky, celozrnných a vícezrnných chlebech, které ve větších městech preferují spotřebitelé orientující se na zdravý životní styl.

  • Čím dál tím více spotřebitelé vyhledávají kvalitní kvasový chléb od regionálních a řemeslných pekáren. Po dlouhodobém poklesu, kdy se spotřeba chleba v Česku dotkla pomyslného „dna“ 40 kg za rok, nasvědčuje vše tomu, že nastává období renesance spotřeby kvasového chleba.

  • Obecným trendem je tzv. convenience nákupu a profilování výrobků specifické potřeby různých zákaznických skupin. Ať už je řeč o výrobcích rychlého občerstvení, segmentu chleba a pečiva ke grilování nebo nárůstu výrobků pro tzv. single rodiny s menší spotřebou. Od velkého týdenního nákupu přechází český zákazník k dennímu nákupu pekařských produktů. Pozitivně se tento trend odráží v menším plýtvání chlebem.

  • Díky rozšiřování pekařských „speciálek“, bohaté nabídce místních specialit a rozvoji agroturistiky se rozvíjí výrobkový patriotismus a budují se lokální pekařské značky. Podle kvalifikovaného odhadu Svazu pekařů funguje dnes na 2,5 tisíce takovýchto pekařství a podle údajů agentury GfK se v těchto malých specializovaných obchodech prodá 44 % celkového objemu chleba a pečiva.

  • Více se profilují tzv. superpotraviny, tedy potraviny s vysokým obsahem živin. Mezi pekařské hity patří například výrobky s chia semínky či produkty označené „bez E“.

  • U mladé generace zaznamenávají úspěch výrobky napodobující americký styl života (hamburgerové bulky, hotdog žemle či toastový chléb), ale také produkty určené ke spotřebě v konkrétním čase (večerní chlebíky). Jistým trendem je poptávka po bezlepkovém sortimentu, jakkoli Češi nepodlehli mediální vlně kolem škodlivosti lepku na lidské zdraví.

Specifických a měnících se potřeb českých zákazníků jsou si vědomy i velké obchodní řetězce. Nejenže přicházejí s výrobou vlastního pečiva, ale oceňované produkty zařazují do svého sortimentu. Stejně jako v předchozích letech se například vítězné výrobky soutěže Chléb roku, které budou letos slavnostně vyhlášeny 6. června, objeví na pultech vybraných prodejen sítě Tesco, která je jejím partnerem.

Podobné články

Doporučujeme

Další články