fb pixel
Vyhledávání

Od Naomi Cambell po holky z Instagramu: Jak se zrodil fenomén supermodelek a existuje ještě vůbec?

+ DALŠÍCH 12 FOTEK + DALŠÍCH 13 FOTEK

Naomi Cambell patří mezi nejslavnější supermodelky historie módního průmyslu. Dnes slaví 50. narozeniny a je stále ikonická, i když, pravda, to i díky četným osobním skandálům. Cambell je z generace "těch opravdových supermodelek", které byly fenoménem po celá 90. léta minulého století. S příchodem nového tisíciletí ale začal jejich úpadek. Důvodem byly nesmyslně vysoké platy dívek, rozmach sociálních sítí i proměny módní tvorby jako takové.

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 22.5.2020, 09:08

Krása na vrcholu

Pokud bychom chtěli být hodně precizní, první použití termínu supermodelka bychom našli už v roce 1943, kdy jej uvedl agent Clyde Dessner v příručce o modelingu. Jako supermodelku označovali novináři už šedesátkovou ikonu Twiggy, pojem supermodelka v pravém smyslu slova se ale vyprofiloval až v letech osmdesátých. Tehdy totiž francouzská kráska Inès de la Fressange jako první modelka v historii podepsala exkluzivní kontrakt na haute couture módního domu Chanel.

Posléze začali módní návrháři používat heslo "supermodelka" v propagačních kampaních. Známou dívkou z této éry je Gia Carangi, ačkoliv tu vedle hezké tváře proslavila závislost na drogách a také předčasná smrt na následky AIDS. Za opravdový zrod supermodelek jako specifického jevu módního průmyslu považujeme začátek roku 1990, kdy Linda Evangelista v komentáři pro magazín Vogue prohlásila, že ona a její kolegyně z branže "nevstávají z postele za méně než 10 tisíc dolarů na den". Rok nato Christy Turlington podepsala smlouvu s kosmetickou značkou Maybelline, na jejímž základě od firmy dostávala 800 tisíc dolarů výměnou za reálně cca 12 dní práce ročně. A v roce 1995 zase Claudia Schiffer prozradila, že kontrakty v módním průmyslu jí vynesly už 12 milionů dolarů.

Supermodelky se staly synonymem superstar - byly to krásné, profesionální celebrity, jejichž sláva pramenila čistě z jejich osobností a vzhledu. Najednou se o jejich životy a světonázory začala zajímat média, samozřejmě primárně ta bulvární. Obličeje, které znal celý svět, se začínaly objevovat po boku herců, režisérů, zpěváků a dalších slavných na červených kobercích i jinde. Když pak George Michael natočil videoklip k písni Freedom! '90, obsadil do něj (a tím určil) pět nejzásadnějších modelek toho období - kromě zmiňované Evangelisty a Turlington si ve videu zahrály ještě Cindy Crawford, Tatjana Patitz a právě Naomi Cambell. Ikonou modelingu 90. let je určitě i Kate Moss, která vytvořila kontrast ke svým vysportovaným kolegyním a byla tak jedinečná, že dala vzniknout tzv. heroin chic looku. Čouhající kosti, kruhy pod očima a bledá pleť, to vše jej definovalo - a právě to přivedlo na přehlídková extrémně štíhlé manekýny.

A rovněž právě to předznamenalo konec supermodelek. Podle jednoho z vydavatelů Vogue Charlese Gandeeho právě přehnaná vyzáblost modelek, která byla veřejností čím dál více kritizována, přispěla k oslabení lesku této profese. Ale to byl jen jeden z mnoha důvodů. Na konci 90. let se objevila první brazilská supermodelka Gisele Bündchen, která éru "heroinových modelek" ukončila, přesto je zpětně ostatními modelkami i módními návrháři považována za úplně poslední supermodelku v onom tradičním, devadesátkovém významu.

Podíl viny na odcházení ikonických modních tváří má proměna módy samotné. Jak návrháři začali upouštět od výrazných modelů, začali své výtvory oblékat i méně výrazným modelkám, aby jejich dílo na profláklé superstar nezaniklo.

Ale samozřejmě je to i o penězích - byla to Schiffer, kdo řekl, že Bündchen byla jediná ze své generace modelek, která se platově přiblížila jí a jejím vrstevnicím. Po roce 2000 k tomu ještě přispěl i rozmach internetu a posléze sociálních sítí. Laicky řečeno - málokdo dá dvě stovky za Vogue, když totéž může vidět zadarmo na webu. I proto se generaci současných slavných modelek přezdívá Instagirls. Cara Delevingne, sestry Hadidovy nebo Karlie Kloss si nahonily většinu slávy díky svým Instagramům a právě aktivita ve virtuálnu jim udržuje status celebrit.

Ostatně, i stále větší záliba módních značek a domů používat do propagačních kampaní místo profesionálních modelek herce/herečky či zpěváky a zpěvačky stěžuje hezkým tvářičkám z povolání výkon profese. V současnosti nejatraktivnější a nejzajímavější modelkovskou tváří v rámci luxusního spodního prádla není Emily Ratajkowski nebo Irina Shayk, je to Rihanna. A přehlídku Marca Jacobse na poslední newyorském fashion weeku neuzavírala třeba stále krásná Heidi Klum, ale popová hvězda Miley Cyrus. A za dalších 20 let budou možná na přehlídkových molech k vidění už jen roboti. Nebo hologramy.

Podobné články

Doporučujeme

Další články