McCartney poosmnácté
Paul McCartney je jedním z nejpopulárnějších a nejlepších žijících hudebníků v současnosti. Mnohdy je označován za největšího hudebníka všech dob, nejen pro jeho multiinstrumentální genialitu a všestranné nadání. A i po více než šedesátileté hudební kariéře dokáže bývalý člen Beatles své fanoušky překvapit. Ať už se jednalo v minulosti o album RAM, které McCartney se svou ženou Lindou vytvořil na farmě ve Skotsku, či o McCartneyho kousky z oblasti vážné hudby, pokaždé zvedl své diváky ze židle – v tom dobrém slova smyslu, jednoduše je překvapil.
Podařilo se mu to i v roce 2018, když po pětileté odmlce vydal album Egypt Station s moderními prvky a svěžím nádechem. Ačkoli nemusely být všechny novoty na „egyptské desce“ každému fanouškovi po chuti, McCartneymu musel každý nechat minimálně jeho schopnost adaptovat se po svém na nové hudební trendy.
Ne že by ho snad fanoušci v roce 2018 pohřbívali a nechávali za zenitem, nicméně širší veřejnost očekávala odchod do zaslouženého důchodu nebo alespoň zvolnění tempa. Beatlesák Paul ale zcela očividně bez hudby jednoduše nemůže žít, cítí se fit a při chuti a hodlá na své věrné posluchače chrlit nové songy dál a dál… což pochopitelně vítáme.
Produktivní lockdown
Pandemie koronaviru covid-19 zasáhla celý svět, ať už ekonomicky, tak především psychicky. Lidé museli být značnou část roku poslušně zavření doma, aby nevystavovali nebezpečí sebe ani své blízké. Každý si tedy hledal aktivitu, která by se dala provádět i doma, popřípadě z domova. Někdo přešel na home office a online přednášky, jiný šil roušky a pekl domácí chléb, druhý odpočíval a trávil čas s rodinou a další se zase rozhodl sportovat a dát se do kondice. Teď pozor, možná se i vám dostaví lehký pocit méněcennosti. Jednaosmdesátiletý Paul zvládl sám v izolaci napsat, zahrát, nahrát, zprodukovat a zkomponovat zcela nové sólové album. Za pouhých devět týdnů.
Album nese název McCartney III s podtitulem „made in rockdown“, což nepochybně naráží na McCartneyho tvůrčí chvilku v lockdownu s rock‘n’rollovým nádechem. Album společně s číslovanými deskami McCartney (1970) a McCartney II (1980) dotváří trilogii studiových alb nesoucí v názvu tvůrcovo jméno. Od ostatních desek se tato trilogie liší tím, že veškerou práci zastal sám Paul McCartney. On sám tedy nahrál vokály i veškeré nástroje. Posluchači pokaždé obdrželi stoprocentní koncentrát McCartneyho hudby.
Paul původně neplánoval vydávat novou desku, když ho ovšem zastihla izolace v „Rockdownu“, rozhodl se dodělat své rozpracované nápady a přidat několik zbrusu nových kousků. Sám Paul k tvorbě nové desky dodává: „Prožíval jsem si život v lockdownu na své farmě a se svou rodinou, do studia jsem chodil každý den. Musel jsem udělat trochu práce na nějaké filmové muzice, což se změnilo v úvodní skladbu a pak, když to bylo hotové, jsem si řekl, co budu dělat dál? Měl jsem nějaké rozdělané věci, na kterých jsem pracoval v průběhu let, ale někdy mi prostě došel čas a zůstaly nedodělané, tak jsem začal přemýšlet nad tím, co v šuplíku vlastně mám. Každý den jsem začal nahrávat s nástrojem, na který jsem danou píseň napsal, a pak jsem ji postupně vrstvil, byla to opravdu zábava. Bylo to spíše o tom, dělat si hudbu pro sebe než dělat hudbu jako práci. Takže jsem dělal věci, které jsem dělat chtěl. Netušil jsem, že to skončí jako album.“
Nová dekáda
S oběma deskami McCartney a McCartney II otevíral Paul nové desetiletí novými osobními i hudebními projevy. Podobně, jako album McCartney z roku 1970 poznamenalo Paulův návrat k základům v důsledku největšího rozpadu kapely v hudební historii a avantgardní mistrovské dílo z roku 1980 McCartney II vzešlo z popela Wings, deska McCartney III zachytí Paula tvořícího opět na vlastní pěst a nečekané okolnosti kvůli covidu přemění v osobní snímek nadčasového umělce v jedinečném bodě historie.