Co je Payola?
Pod názvem „Payola“ se skrývá temný fenomén hudebního průmyslu, o kterém se vlastně moc nemluví. Jde o ilegální praktiku, kdy se komerčním rozhlasovým stanicím platí za to, aby zahrály konkrétní skladbu, aniž by tyto stanice přiznaly, že se jedná o placenou reklamu.
Dle práva totiž musí stanice skutečnost o placení za přehrání skladby přiznat a ohlásit, že jde o sponzorovaný vysílací čas. Nepřiznané platby totiž ovlivňují soutěž a jsou podvodem na posluchačích, kteří žijí v domnění, že si dané skladby zasloužily své místo v éteru na diametrálně odlišných parametrech, než je pouhopouhá platba rádiu.
Dick Clark
Dick Clark, americký televizní a rozhlasový moderátor a televizní producent, je pravděpodobně nejslavnějším „přeživším“ skandálu spojeného s fenoménem Payola. Pro ty, kteří se s Dickem Clarkem poprvé setkali v dobách jeho pořadu "TV Bloops and Blunders", může být obtížné pochopit, jakou moc měl kdysi ze svého pódia v pořadu "American Bandstand", ale na konci 50. let byla dost velká na to, aby udělala hvězdu téměř z každého, koho si vybral, od Connie Francis po Fabiana.
Byla také dost velká na to, aby přitáhla pozornost sněmovního výboru pro legislativní dohled, který vyšetřoval skandál Payola. Při slyšeních o Payole Clark vypověděl, že vlastnil podíl v celkem 33 různých nahrávacích společnostech, kteří bohatě profitovali z vzestupu Clarkových hvězd, jako byli Danny and the Juniors a Frankie Avalon. Jednou ze společností, v nichž měl Clark finanční podíl, byla i Jamie Records, vydavatelství, které proslavilo Duana Eddyho a které Clarkovi přineslo slušný zisk 31 700 dolarů z počáteční investice 125 dolarů.
Produkt systému
"Věřte mi, že to není tak neobvyklé, jak se může zdát," řekl Clark výboru pro Payolu. "Myslím, že zločin, kterého jsem se dopustil, pokud je vůbec nějaký, spočívá v tom, že jsem na malé investici vydělal v krátké době velké peníze. Ale takový je obchod s deskami."
Důležitější než jakékoli popírání, které Dick Clark během své výpovědi o Payole vydal, byla skutečnost, že se v průběhu předchozích měsíců na pokyn své televizní stanice ABC zbavil všech svých vlastnických podílů v podnicích souvisejících s hudbou a ve zhruba 150 popových písních, z nichž mu plynuly tantiémy jako připsanému "skladateli".
Tento krok, možná v kombinaci s jeho dobrým vzhledem a pověstně vlídným vystupováním, přivedl Kongres k tomu, že Clarkovi vyhověl. "Zjevně jste skvělý mladý muž," zakončil předseda výboru slyšení konané 2. května roku 1960. "Nemyslím si, že jste vynálezcem onoho systému, ale že jste jeho produktem."
Zdroj: History, Wikipedia