fb pixel
Vyhledávání

Porno – aktuální trendy v produkci a průmyslu, Díl III.

Jaké jsou momentální trendy v porno průmyslu? Co změnil nástup internetu? Jak se dále mění role producenta? Co je mezi diváky aktuálně nejoblíbenější?

Přemysl Černík
Přemysl Černík 9.9.2015, 14:50


Porno průmysl se odehrává v soukromí osobního počítače

Pokud byla řeč o tom, jaký dopad měl na porno průmysl nástup domácího videa, v případě internetu je to ještě markantnější. Důraz kladený na soukromí a jednoduchou dostupnost se zde neprotíná s touhou po co možná nejkolosálnějším multimediálním zážitku, který stále drží ve hře klasická kina. Většina velkých hráčů v byznysu se již několik let zaměřuje právě na internetový trh neboli ns tzv. pay per view stránky. Na rozdíl od klasické filmové produkce, jež stále tápá po okrajích spodních hranic potenciálu video on demand, otevřel internet pro porno průmysl nebývalé možnosti.

Zatímco tradičním filmům udělaly P2P programy celkem signifikantní čáru přes rozpočet, porno produkce tímto fenoménem zdaleka tolik netrpí. Naopak – stránky využívající členství a možnost stahování za poplatek se velmi rychle staly ústředním distribučním kanálem. Zmínit je však třeba fakt, že menší rozlišení a zvuková i obrazová kvalita znovu degradovaly náročnost produkce. Pozornost se upnula na výše zmíněnou gonzo tvorbu, která disponuje svými vlastními trendy.

Pokud klasický film zaznamenal dílčí úspěchy pseudo-reality snímky jako Záhada Blair Witch, Yes Man či Borat, o porno produkci to platí dvojnásob, ba tento trend momentálně dokonce trhu vévodí. Projekty jako např. Rosenbergovo Public Invasion nebo-li sex na veřejnosti se tváří jako náhodná realita, avšak skutečná je pouze lokace. Producentská úloha se smrskává na výběr porno herečky, místa, primitivní úvodní dialog, obsluhu ruční kamery a následnou velmi minimalistickou post-produkci. Nabývá však důležitosti v úplně jiné rovině, a tj. původní záměr a idea série. V tomto případě se praxe toliko neliší od producentských záměrů filmu tradičního, přestože v klasickém průmyslu hraje finální produkt a jeho provedení daleko větší roli. V téměř bezmezné konkurenci je přeci jen třeba nabídnout něco více než jen kvalitně odvedený a natočený sex.

V dnešní době je nejpřednější postavit taktiku právě na tématech a provedeních jenž pro spotřebitele skýtají něco lákavého a nepoznaného. Jistu výhodou producenta pornofilmů je, že koncepce kterou vytvoří má dlouhodobé trvání a zdroj původní idey se leckdy vyčerpá až po několika letech, producent klasického filmu musí naopak většinou jít od projektu k projektu a vždy začínat od startovní linie. S dlouhodobým investorem za zády v moderní době prakticky odpadají peripetie s distribucí, protože porno průmysl se odehrává již převážně na internetu.


Pro umělecké ambice není na trhu prostor

Pokud se však ohlédne do dob minulých, kdy mnoho producentů a režisérů kloubilo komerční a pragmatickou stránku porno průmyslu s tvůrčími ambicemi, občas i přesahující rámec filmařství „pro dospělé“, v momentální tržní situaci není mnoho možností, jak na tuto tradici navázat. Aktuální trend několikaminutových skečů bez dějové kontinuity nevěstí návrat nákladných celovečerních pornofilmů.

Americká produkce momentálně inklinuje krom gonzo klipům k erotickým parodiím na populární sitkomy či filmy a tzv. porno-komediím, avšak ty, jenž vznikají v Čechách, se kvůli potřebě co možná nejmenší finanční náročnosti většinou řídí kompletně improvizovanými scénáři bez jakékoli funkční struktury. Tvorba je do určité míry omezena i poptávkou zahraničních investorů, pro které se většinou natáčí dle dlouhodobých kontraktů a kteří jakékoli experimenty s oblibou nevítají.

Producenti klasických filmů se potýkají s problémy své projekty financovat, avšak kontroverzní, nezbedný bratříček porno film na tom není o tolik lépe, jak by se mohlo zdát. Přesycený trh a poměrně jednoduchý způsob distribuce motivuje investory postupovat opatrně a neriskovat náročnějšími projekty. Politika státu a EU vůči pornografii je samozřejmě velmi striktní a financování z fondů jako v případě tradičního filmu nepřipadá v úvahu, přestože paradoxně například v konzervativnějších U.S.A. stát Larry Flyntovi během hospodářské krize dotaci poskytl.

Pornografie dlouho byla a dost pravděpodobně vždy bude byznysem balancujícím na hraně společenské únosnosti a často i legálnosti. Masové rozšíření pornografie na nosičích a později na internetu sice tolik nezasáhlo samotný průmysl jako v případě klasického filmu, poznamenalo však toto odvětví jednou provždy a upadající kvalita na úkor kvantity rozevřela propast mezi funkcí producenta tradičního filmu a porno filmu.

První díl si můžete přečíst ZDE. Druhý ZDE.

Podobné články

Doporučujeme

Další články