První člověk na Měsíci
Před dvaapadesáti lety se půl miliardy Američanů mačkalo u televizí, aby v přímém přenosu sledovali přistání posádky Apolla 11 na Měsíci. Krátce nato pronesl astronaut Neil Armstrong slavnou větu: "Je to malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo," čímž možná nejodvážnější výpravu do neznáma od plavby Kryštofa Kolumba úspěšně završil. Jak ale Armstrong k misi vlastně přišel, co vše musel podstoupit a jaký byl, když svlékl skafandr?
Příběh Prvního člověka, snímku oscarového režiséra Damiena Chazella, začíná v roce 1962, kdy Armstrong nastoupil k NASA jako pilot a zároveň se v té době smiřoval se smrtí dvouleté dcery. Pro práci, která představovala permanentní koketování se smrtí si těžko mohli v NASA vybrat vhodnějšího aspiranta. Armstrong , jehož skvěle hraje Chazellův oblíbený Ryan Gosling, není vesmírný kovboj, který by riziko podstupoval dobrovolně a s frajerským nadhledem, na druhou stranu ani nepanikaří v situacích, kdy mu jde o život. Jeho základním charakterovým rysem je klid. Klid ve chvíli, kdy se ve zkušebním modulu řítí k zemi volným pádem, klid, když odpovídá synovi na otázku, zda se z mise vrátí, klid ve chvíli, kdy dělá onen historický první krok. Protiváhou tomuto klidu je pak absolutní neklid jeho ženy (Claire Foy) a její vnitřní drama. Manželovy úspěchy v ní vzbuzují hrdost, ale i obavu. Obavu, že z dalšího úkolu se prostě nevrátí.
Jakkoliv nudné se může zdát sledovat život Neila Armstronga před odletem do vesmíru, Chazelle a Armstrong společně dokázali poodhalit vlastně zcela neznámou tvář člověka, kterého každý člověk na světě automaticky uznává za hrdinu a významnou osobnost, aniž by o něm něco více věděl. Náhled do soukromí asi nejslavnějšího amerického astronauta dodává jeho proslulé misi lidskou tvář. Navíc v záplavě akcí nadupaných sci-fi a epilepticky působícím, klipovitém prostředí marvelovek působí výjimečným a o to více strhujícím dojmem. Nebo rozhodně to tak bylo v roce 2018, kdy První člověk vstoupil do kin. My ho vybrali jako aktuální premiéru týdne na Netflixu. Streamingová služba snímek nabídne od 18. listopadu a je to v podstatě jediná čerstvá novinka v její knihovně, která aktuálně stojí za vidění.
Kromě neotřelého pohledu na Armstronga a skvělého Goslingova výkonu je devízou filmu i vizuální stránka. Chazelle se umírnil v barevnosti, kterou se vyznačoval jeho oscarový hit La La Land a v o poznání komornějším Prvním člověku se atmosférou blíží Nolanově Insterstellaru. Ačkoliv zde na vesmírné prostředí není kladen takový důraz. Ale ve scénách, kdy posádka sedí v raketoplánu, jsou stísněnost toho prostředí i strach všech zúčastněných skoro skrze plátno takřka až hmatatelně cítit.
Proto Prvnímu člověku v době premiéry tolik slušel IMAX, v němž byl film také uveden. Ale i ve vašem obýváku tenhle kus rozhodně stojí za vidění.