Výroba
Britové vyvinuli tank jako reakci na zákopovou válku v první světové válce. V roce 1914 se plukovník britské armády Ernest Swinton a William Hankey, tajemník Výboru pro imperiální obranu, zasadili o myšlenku obrněného vozidla s pásy, které by dokázalo prorazit nepřátelské linie a překonat ta nejobtížněji překročitelná území.
Tito muži se obrátili na britského ministra námořnictva Winstona Churchilla, který koncepci „pozemního člunu“ uvěřil a zorganizoval Výbor pro pozemní lodě, aby zahájil vývoj prototypu. Aby byl projekt utajen před nepřáteli, bylo výrobním dělníkům údajně řečeno, že vozidla, která stavějí, budou sloužit k přepravě vody na bitevním poli (podle alternativních teorií připomínaly pláště nových vozidel vodní nádrže – water tanks).
Little Willie
Ať tak či onak, nová vozidla byla dodávána v bednách s nápisem „tank“ a název se nakonec vžil. První prototyp tanku Little Willie byl představen v září 1915.
Po jeho neuspokojivých výkonech, kdy byl pomalý, přehříval se a nemohl překonávat zákopy, byl vyroben druhý prototyp, známý jako „Big Willie“. V roce 1916 bylo toto obrněné vozidlo považováno za připravené k boji a 15. září téhož roku debutovalo v první bitvě na Sommě u Courcelette ve Francii.
Mark I
Tato první série tanků, známá jako Mark I, byla hlučná a těžkopádná a na bojišti trpěla mechanickými poruchami, nicméně lidé si uvědomili potenciál tanku. Byly provedeny další konstrukční úpravy a v bitvě u Cambrai v listopadu 1917 se čtyři stovky tanků Mark IV ukázaly jako mnohem úspěšnější stroje než Mark I, když zajaly 8 000 nepřátelských vojáků a 100 děl.
Tanky se rychle staly důležitou vojenskou zbraní. Během druhé světové války hrály významnou roli na mnoha bojištích, zejména v gigantických tankových bitvách.
Zdroj: History, Wikipedia