Pražský magistrát se rozhodl vycouvat z projektu Opencard. Pokud náhodou nevíte, co to je, tak se jedná o plastovou čipovou kartičku, nahrazující dřívější tramvajenku s papírovými kupony. S projektem Opencard přišel v roce 2005 tehdejší pražský primátor Pavel Bém. Doslova ho protlačil navzdory všem tehdejším kritikům. Už na podzim 2009 přitom audit prokázal, že karta je pro Prahu nevýhodná. "Zisky z ní totiž jdou soukromé firmě Haguess a dalším sedmi firmám, které mají neprůhlednou vlastnickou strukturu a z nichž některé mají více či méně přímou spojitost s Romanem Janouškem," dočtete se na Wikipedii.
Mafiánské náměstí
Bývalý primátor Pavel Bém si potrpí na přesný čas (foto PETR NOVOTNÝ / MAFRA / Profimedia)
Což byl s vysokou pravděpodobností od začátku hlavní smysl a účel celého projektu. Čím dál víc informací totiž naznačuje, že šlo o dobře promyšlený "penězovod", respektive o způsob, jak
pustit Praze pořádně žilou. Pražané proto kartu Opencard spontánně překřtili na Openkrad a Mariánské náměstí (kde na magistrátu úřadoval Pavel Bém) na Mafiánské náměstí.
A primátor pověsti o napojení na pohádkový penězovod vydatně přiživoval. Nejen horolezeckými výpravami do Himálaje (na které by si z primátorského platu nemohl ušetřit), ale třeba i bizarním skandálem s pohádkovým bohatstvím na zápěstí. "V rozhovoru pro Magazín MF DNES se dušoval, že jako spořivý člověk by si v životě nekoupil hodně drahé hodinky," nasal iDnes v listopadu 2008. "Z veřejně dostupných fotografií je ale patrné, že
na rukou střídá luxusní hodinky. Specializovaní hodináři ve čtyřech z nich rozpoznali modely Omega Seamaster, Breitling Navitimer, Panerai Luminor a IWC Schaffhausen Portuguese. Pokud se sečtou jejich ceny, vyjde souhrnná suma 420 tisíc."
Mazánek a Cestovatel
"Hlas lidu, hlas Boží!" (foto malkiel.galerie.cz)
Kde na to Bém všechno vzal později naznačily policejní odposlechy jeho telefonátů s Romanem Janouškem. Říkal mu v nich mazlivě přezdívkami "Mazánku" nebo "Kolibříku", zatímco Janoušek Béma oslovoval "Cestovateli".
Mafiánská karta nikdy pořádně nefungovala – kromě tramvajenky se nepodařilo spustit její další funkce, které Bém od začátku sliboval. Navíc byla totálně předražená, což je ostatně taky hlavní důvod, proč teď končí.
Projekt stál Prahu 1,2 miliardy korun. Ta částka je tak vysoká, že si pod ní běžný člověk už nic konkrétního nepředstaví. S čím se dá srozumitelně porovnat?
Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) jsme se zeptali, za kolik peněz ročně jezdíme. Tisková mluvčí Aneta Řehková Géčku odepsala, že loni byly celkové náklady na provoz pražské MHD 14, 8 miliardy korun. Z toho stál provoz metra 5,7 miliardy, provoz tramvají 3, 3 miliardy a provoz autobusů také 3, 3 miliardy.
Jak dlouho bychom mohli po Praze jezdit zadarmo, kdyby nám Bém mafiánskou kartu doslova nevnutil? Když podělíme roční náklady DP částkou vyhozenou za Openkrad a když vezmeme v úvahu, že rok má 365 dnů, zjistíme, že:
– nebýt Openkrad, celá pražská MHD by mohla jezdit zdarma
29,6 dne (skoro měsíc)
– nebýt Openkrad, metro by mohlo jezdit zdarma
76,8 dne (skoro tři měsíce)
– nebýt Openkrad, tramvaje nebo autobusy by mohly jezdit zdarma
132,7 dne (skoro čtyři a půl měsíce)
Ale všeho do času. Letos na jaře policie kvůli mafiánské kartě navrhla obžalovat deset bývalých radních a poslanci k tomu zřídili zvláštní vyšetřovací komisi. "Je vysoce pravděpodobné, že z Opencard profitovali pražští kmotři Janoušek, Rittig, Hurda a jejich prostřednictvím politické figury, které mohly rozhodnutí na magistrátu ovlivňovat, v čele s panem Bémem," prohlásila na jednání komise bývalá pražská zastupitelka Jana Ryšlinková.
"
Na každou svini se jednou voda uvaří," říká podkrkonošské přísloví. "Pane řezníku, už vám to bublá!" voláme proto hlasitě.
Takhle paří prase horkou vodou v moravském Martínkově. Kdy to obrazně proběhne i v Praze? (www.martinkov.cz)