fb pixel
Vyhledávání

V Karlíně se roboti pokusí vyvraždit lidstvo

Tohle bude jedna z největších kulturních událostí letošního léta. Čapkova hra R. U. R. v apartním operním hávu, do kterého ji obléknou ti nejlepší z nejlepších. Pokud máte vůči opeře předsudky, tahle vám je vybagruje i s kořeny.

Radka Pružinová
Radka Pružinová 12.3.2015, 17:00

Muzikály jsou za zenitem. Pokud lačníte po inteligentní hudební zábavě s přesahem, máte velký důvod se těšit na letošní červenec. Pražské Forum Karlín se totiž 23. července stane dějištěm světové premiéry robotické apokalypsy na motivy mezinárodně proslulého dramatu Karla Čapka R. U. R.

Ve hře R. U. R. (Rossumovi univerzální roboti) z roku 1920 poprvé zaznělo slovo robot, které zdomácnělo dokonce mezinárodně. Nevymyslel ho ale Karel Čapek, nýbrž jeho bratr Josef. "Já nevím, jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové," děl Karel. "Tak jim řekni roboti," zamumlal se štětcem v ústech jeho bratr Josef a maloval dál.

Mezinárodní bude i tým, který vám tuto hudební laskominu naservíruje. Hudbu k ní složil významný český skladatel Jan Jirásek - držitel Českých lvů za hudbu k filmům Kytice a Nejasná zpráva o konci světa.

Režijně ji pevně, ale přitom velmi příjemně, uchopí generální a umělecký šéf opery v americké Atlantě Tomer Zvulun, jehož vize bývá často popisována jako kinematografická a svěží. Nudit se tedy rozhodně nebudete ani na vteřinu.

Koneckonců, podívejte se na trailer a udělejte si obrázek sami:

Hlavními pěveckými hvězdami opery R. U. R. jsou přední slovenští sólisté Adriana Kučerová a Štefan Kocán. Oba patří k mezinárodní pěvecké elitě a úspěchy slaví na nejvýznamnějších světových scénách. Pod taktovkou jednoho z nejtalentovanějších dirigentů nastupující generace Američana Andrewa Bisantze se předvedou členové orchestru PKF - Prague Philharmonia.

Kromě toho, že bude co poslouchat, se bude i na co dívat. Výraznou, moderní, odvážnou a nekonvenční vizuální stránku projektu má totiž na starost scénografka Vita Tzykun, která učinila nezapomenutelnou nejednu operu, ale třeba i koncertní show Lady Gaga.

Celý inscenační tým si nemohl vybrat lepší načasování. R. U. R. letos slaví výročí 95 let od svého vzniku, Karel Čapek pak 125. výročí narození. Ale čas ani prostor evidentně v tomto nadčasovém dramatu nehrají žádnou roli. Tohle fenomenální dílo je totiž zcela nadčasové a kosmopolitní, stejně jako Karel Čapek sám. A jeho dosah a myšlenka jsou univerzální.

Pokud tedy máte pocit, že opera je zkostnatělým, případně rovnou mrtvým žánrem, R. U. R. vás v červenci vyvede z omylu - ne za ruku, ale za uši, oči a srdce. Kromě špičkové moderní opery se můžete těšit i na osvěžující odbočky do dalších hudebních žánrů, včetně jazzu a rocku.

Libreto k opeře napsali zakladatel studia Ypsilon Jan Schmid a dramaturg a rozhlasový autor Jan Kolář. Jejich cílem bylo přenést Čapkovo nadčasové dílo do dnešní přetechnizované doby. Od literární předlohy se sice mírně liší - například citlivým propašováním samotného Karla Čapka do děje - ale rozhodně se nezměnila filosofie celého původního díla.

"Člověk něco vytvoří a ono ho to zpětně ovlivňuje a stává se na tom závislým. Tehdy mohl Čapek těžko předvídat, ale dnes tomu čelíme," poznamenává skladatel Jan Jirásek.

Přijďte se v červenci podívat do Fora Karlín, jak "přichází zítřek robota", kterému dnes a denně čelíme.

Bližší informace o rodící se (nejen) operní události (nejen) tohoto roku naleznete na webové stránce ruropera.cz.

Podobné články

Doporučujeme

Další články