Jigsaw a jeho hra o život
27. února 1977 se ve městě Kuching v Malajsii narodil jistý James Wan. Od jedenácti let bylo jeho snem režírovat filmy, a tak podnikl patřičné kroky, aby si ten sen splnil. Začal psát filmové povídky, pak scénáře a pak šel studovat na filmovou školu do Melbourne. Tam se seznámil s jistým Leigh Wannellem, který chtěl být zase scenáristou. Ti dva se spřátelili a začali spolu pracovat na brutálním hororu o záhadném muži, jenž pomáhá lidem změnit jejich životy tím, že je nechá o ně bojovat pomocí nelidských skládaček a hlavolamů.
Tak vznikl první scénář k filmu Saw: Hra o přežití, který šel do kin 29. října 2004 a navzdory nedůvěře studia už během prvního víkendu vydělal osmnáctinásobek nákladů na výrobu a stal se absolutním žánrovým hitem toho roku. Wan s Wannellem ho nejprve nabízeli různým studiím ve své rodné Austrálii. Nakonec zasáhl Wanův agent, který námět poslal hollywoodskému producentovi. Ten si oba tvůrce pozval a dal jim prostředky k natočení krátkometrážního filmu. S hotovou ukázkou pak Wan a Wannell obcházeli americká studia, dokud jejich projekt jedno z nich nekoupilo.
Bylo to studio Lionsgate a na natočení celého filmu dalo mladíkům 1,2 milionů dolarů a tři týdny. Zvládli to, nutno dodat, že i s finálním střihem, za 18 dní. Dokonce se jim do menší role podařilo získat legendárního Dannyho Glovera! I tak chtěli chlebodárci nadšených začínajících filmařů jejich dílko pustit rovnou na videa, a to i proto, že po finálních Wanových úpravách měl film rating 18+. Ve finále se ale film do kinodistribuce přeci jen dostal a zbytek, jak se říká, je historie. Na další zajímavosti o Saw: Hra přežití se podívejte do následující galerie:
Ze Saw, jak to u úspěšných filmů a především hororů bývá, se stala série, která má momentálně deset dílů. Wan využil otevřených dveří a postaral se o jiné úspěšné hororové série - Insidious a V moci ďábla (The Conjuring). Už v Insidious Wan ukázal velkou znalost klasických žánrových formálních postupů, jimž dokázal vzdát hold a zároveň je i modernizovat, proto se o něm jeden čas mluvilo jako o naději amerického hororu na vzkříšení z nuznosti.
Když byl ale Wan na vrcholu sil, rozhodl se stáhnout se a i u „svých“ hororových dítek se nadále spokojil jen s producentskou pozicí. Jako režisér přesedlal úplně jinam - natočil Rychle a zběsile 7 a komiksového Aquamana. Zvláštní, leč asi nevyhnutelný posun, který hororovým fanouškům vhání slzy do očí, ale toho jedenáctiletého malajského kluka zřejmě hodně hřeje na srdíčku. A tak to má být.