fb pixel
Vyhledávání

Škoda Kodiaq: hbitý hybrid se spotřebou dva litry na sto?

Mladá Boleslav jede! Nejen že Škoda Superb včera vyhrála titul v anketě Auto roku, automobilka to oslavila odhalením dalších podrobností o chystaném velkém SUV. Na autosalon v Ženevě přijede jeho předprodukční verze pod názvem Škoda VisionS.

Václav Rybář
Václav Rybář 17.2.2016, 15:43

Ať už se ve finále bude jmenovat větší bratříček Yetiho jakkoliv (Kodiak nebo Kodiaq), rozhodně bude jedním z největších želízek celého portfolia. Větší prostor jsme mu věnovali už v jednom z předchozích článků, teď už ale konečně víme, co Škoda do Ženevy přiveze.

Hrany jsou umění

Šéf designu celé značky, Jozef Kabaň, se doposud oháněl především inspirací českým křišťálem. A taky to bylo na všech škodovkách od Rapidu až po Superba znát. Dostaly úplně nové kontury, jejich design se stal hranatějším a agresivnějším. Kodiaq bude v tomhle duchu pokračovat, ale nově se Kabaň odvolává i na kubismus jako takový, který se prý v české kotlině otiskl do architektury jako nikde jinde. A Kodiaq mu chce vyseknout poklonu. Podle prvních obrázků to vypadá, že se mu to daří. Vedle tzv. ocucaných bonbonů od Mercedesu či BMW působí tohle SUV opravdu osobitě.

Mámo, táto, je to hybrid!

Verze představená na veletrhu v Ženevě bude pouhým konceptem, a proto se pod kapotou může objevit pohon, který se může, ale nemusí dostat do sériové verze. V tomhle případě to bude hybridní kombinace benzínového motoru 1.4 TSI o výkonu 156 koní na přední nápravě a elektromotoru o výkonu 115 koní na nápravě zadní. A aby to nebylo málo, tomu předku ještě pomáhá druhý elektromotor o výkonu cca 50 koní. Kolik je tedy kombinovaný výkon a točivý moment? Tuhle rovnici automobilka teprve počítá, ale dojezd integrovaných baterek je prý až 50 km, takže můžete jezdit s plně nabitým autem neslyšně jen na elektřinu a docílit tak spotřeby 1,9 litru na sto kilometrů.

Je jasné, že po skandálu s Dieselgate se bude celý Volkswagen snažit hrát na zelenou notu. Kodiaq, resp. VisionS, je pro tyto potřeby vybaven charakteristickým zeleným lakem. Ač bude nové SUV poměrně velké (na délku 4,7 metru), chce budit dojem něžného obra, který přírodě neubližuje.

Dočkáme se ostré verze?

Celkový výkon vozu je podle automobilky 225 koní (kombinovaný točivý moment se nám zjistit nepodařilo, ale rozhodně nebude malý, jen benzínový základ má 250 N.m), což je někde na úrovni benzínové Škody Octavie RS. Počítat samozřejmě musíte s vyšší váhou, která je daná i pohonem všech kol, takže se hybridní Kodiaq teoreticky rozjede na necelých 200 km/h. Stovku zdolá za 7,4 sekundy, což je na vůz této kategorie známka hbitosti. Otázkou je, jak na tom budou pohony sériových verzí. Určitě můžeme počítat s benzínovým dvoulitrem ze Škody Octavie RS, který by měl mít plus mínus podobné hodnoty. Dočkáme se i něčeho rychlejšího? Těžko říct. U koncernového dvojčete, Seatu Ateca, se počítá s ostrou verzí Cupra, dost možná o výkonu až 280 koní - za pomoci motoru z vrcholné verze Superbu. Tenhle pohon by určitě slušel i Kodiaqovi, i když by zas tak moc zelený nebyl.

Netradiční čtyřkolka

Doposud měly všechny škodovky tradiční Haldex, který v případě potřeby přiřazoval zadní nápravu pomocí mechanické závěrky. Kodiaq ale žádný mechanický spoj nepotřebuje, protože elektromotor na zadní nápravě funguje nezávisle na kombinaci spalovacího a elektrického motoru na té přední. Když bude potřeba, jednoduše se vyšle signál elektrice na zadku, aby zbytku auta v nouzi pomohla. Toto řešení je na hybridech už ozkoušené a plně funkční. Celému pohonu pak velí šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, optimalizovaná pro vyšší točivý moment. Jak si tahle kombinace povede v terénu? Těžko říct, ale na klouzavém povrchu a polňačkách by neměla mít problém. A rozjezdy za asistence elektromotoru budou patřičně rázné.

Šest = sedm

V Ženevě se škodovácká VisionS představí se šesti sedadly. Ono to totiž líp vypadá, zvlášť v interiéru mírně futuristickém, který se pravděpodobně od série bude dost lišit. Je to běžná taktika u sedmimístných vozů, že jim předchází šestimístný koncept, do kterého se vše snáz vejde. Jak se pak bude sedět tomu třetímu uprostřed ve druhé řadě sedadel, to odhalí až první testy.

Autosalon v Ženevě startuje už 3. března 2016. Novinářské dny však předchází dnům pro veřejnost, takže se první novinky objeví už v první březnový den. Dění na autosalonu pro vás samozřejmě budeme sledovat.

Podobné články

Doporučujeme

Další články