1. Unikát
Vzpomínáte na první Škodu Yeti? Ano, taková ta s kulatými světly a výrazným designem, popravdě nepříliš odlišným od konceptu, který automobilka představila v roce 2005 na ženevské autosalonu. Do výroby šel Yeti o čtyři roky později coby „kompaktní SUV“ nebo „crossover“, podle toho, jaký termín preferujete. Tehdy byla Škoda hodně sebevědomá, protože ačkoliv byla součástí koncernu, měla ve výrobě hned dva vozy, které nevycházely z ostatních aut v nabídce Volkswagenu a jeho dalších automobilek. Prvním vozem byla Škoda Roomster a druhým právě Yeti, jenž nebyl založen na dražším Volkswagenu Tiguan, ale razil vlastní cestu.
Bylo to možné i díky Octavii Scout, která ozkoušela všechny technologie potřebné pro vývoj nové škodovky. V Yetim se jen zkrátily převisy, zlepšila se světlá výška a na stejné platformě (kterou sdílí Octavia s Volkswagenem Golf) se postavilo kompaktní SUV, které eliminovalo všechny nevýhody ‚zvednutého‘ kombíku. Díky téhle fintě se tak Yeti mohl stát jedinečným vozem. A také jím zůstal. S koncem jeho výroby přichází automobilka o poslední svébytný model, protože Roomster se přestal vyrábět před lety (a i kdyby vznikla jeho další generace, byla by dvojčetem Volkswagenu Caddy) a nový Yeti alias Škoda Karoq už bude sdíleným vozem (viz bod č. 4).
Ano, můžeme trvat na tom, že Octavia se od Golfu výrazně liší a je tedy samostatným modelem, ale co třeba Volkswagen Jetta vyráběný zejména pro americký trh? Ten se škodovkou sdílí typ karoserie i většinu techniky. Rapid? Dvojče Seatu Toledo. Škoda Fabia? Převlečená Ibiza a Polo. A tak bychom mohli pokračovat.
Tohle sdílení zdrojů je přirozenou součástí života v koncernu a umožňuje Volkswagenu držet pozici neprodávanější značky na světě. Individualita je ovšem důležitá a Yeti byl ukázkou tuzemského důvtipu. Vyrobilo se ho přes 630 tisíc kusů. A my jsme jeden z posledních exemplářů vzali na projížďku.
2. Poslední jízda
Na testovací okruh po Kokořínsku jsme dostali vůbec nejvyšší možnou verzi – Yeti 2.0 TDI ve výbavě Laurin & Klement. K dokonalosti chyběl už jen automat, protože jsme měli ‚jen‘ verzi s šestikvaltem, se kterou ale byla na krásných kokořínských silničkách o to větší zábava. Stopadesátikoňový nafťák má dostatek kroutícího momentu, aby maličké SUV rozhýbal. V zatáčkách se sice Yeti trochu naklání, ale jakmile se opře o vnitřní kolo, drží celkem spolehlivě. Stačí tedy překonat obavy, a pak vám ‚sněžný muž‘ z Mladé Boleslavi předvede, že zvládá i ostřejší jízdu. Interiér už je sice prostý nejmodernějších výstřelků, ostatně i facelift Yetiho je s námi od roku 2013, ale všechno je tu povědomé a ergonomicky vychytané.
K hlavním přednostem faceliftu patřily posuvné zadní sedačky, takže už nemusíte řešit, že by vzadu nebylo místo na kolena vzrostlých pasažérů. Podobným lavírováním si ale uberete už tak skromného místa v kufru. Se škodováckými kombíky v tomhle směru Yeti nemůže soupeřit, a tak se hodí spíše menším rodinám s jedním dítětem nebo psem. Větší skupinky ho rychle přerostou, a pokud potřebujete ve čtyřech odjet na 14 dní k moři, začne být v hlubokém, ale krátkém kufru poněkud těsno.
3. Miláček horalů
Yetiho jsme měli v paketu Outdoor a fotogenické zelené metalíze, takže se přímo nabízelo sjet z okresek na lesní cesty a trochu ho vykoupat. Yeti je v terénu osvědčeným náčiním, protože má minimální převisy, a tedy i dobré nájezdové úhly. Přidejte k tomu solidní světlou výšku a mimořádně schopný Haldex 5. generace a vyjde vám, že do náročnějších zkoušek se tyhle vozy nepouští hlavně proto, že řidič má strach o lak a plasty. Zbytek vozu by totiž jednoznačně obstál. Jen si nezapomeňte při podobných experimentech zapnout offroad mód a naopak vypnout asistenta rozjezdu do kopce.
4. Yeti je mrtvý, ať žije Karoq
Jak už jsme psali v dřívějším článku, v srpnu nahradí Yetiho nová Škoda Karoq, která bude příbuznou na trh již uvedeného Seatu Ateca. Nemám pochyb o tom, že bude skvělým následovníkem, který nabídne víc prostoru, modernějších technologií, a jménem i designem bude podobnější prémiovému Kodiaqu. Jen škoda, že se Škoda vzdává úderného jména. Yeti se stal i navzdory relativně vysoké ceně oblíbeným SUV u nás i v zahraničí.
Člověk ho vídal v rakouských lyžařských střediscích, ale i v zapadlých vískách. Preferuji označení SUV, protože Yeti opravdu byl ten Sport Utility Vehicle, uměl totiž překvapit na silnici i v terénu, všude jste se s ním vešli, takže argument proti rozkydlým SUVčkům u něj neobstál. Bylo to simply clever auto. A nový Karoq se bude muset hodně otáčet, aby si získal stejnou popularitu.
5. Koncernové crossoverové jaro
Jedním z důvodů pro šachování s modely je i aktuální crossoverová ofenzíva. Volkswagen chce na trh v následujících letech uvést bezmála dvě desítky crossoverů různých velikostí. Škoda Karoq oproti stávajícímu Yetimu vyroste v podstatě o segment nahoru. A chystaný crossover na platformě Fabie/Pola/Ibizy bude naopak o pár centimetrů menší. Nový Yeti by tak vyplňoval příliš úzkou škvíru, kdyby zůstal na stejných rozměrech.
Pro menší rodiny a individuály tu proto bude crossover na bázi Fabie, který bude mít s Yetim společné kompaktní rozměry, i když pravděpodobně nenabídne pohon všech kol, a tedy lepší schopnosti v terénu.
Škoda Karoq bude naopak takovým tím Yetim XL, po kterém někteří zákazníci dlouhá léta volali. A Kodiaq tu bude pro ty, kterým je pět míst málo, nebo chtějí vysloveně bezedný kufr. Pokud ale máte pocit, že Yeti se trefil přesně do vašich potřeb, upalujte do autosalonu. Pár kousků tam na vás určitě ještě čeká.