Když se řekne dámské spodní prádlo, téměř každému se jako jedna z nejznámějších značek vybaví americká značka Victoria's Secret. Butiky Victoria's Secret prodávající dámské spodní kalhotky, podprsenky, noční košilky, ale i sexy prádélko, volnočasové oblečení a kosmetiku najdeme po celém světě. Jakkoliv je firma úspěšná a její věhlas každoročně stoupá, její zakladatel takové štěstí neměl.
Otcem Victoria's Secret byl Američan Roy Raymond ze San Francisca. Impulsem k založení mu byla skutečnost, že vždy když šel kupovat své ženě Gaye spodní prádlo, cítil se v obchodě jako vetřelec, a navíc mu výběr přišel zcela mizerný. Jeho cílem bylo vytvořit obchod, kde si každá žena vybere a nakupovat zde nebude zlým zážitkem ani pro partnery žen.
Od konce 60. let monitoroval Raymond americký trh se spodním prádlem a jeho žena mu pomáhala zjišťovat, po čem Američanky vlastně touží. V červnu roku 1977 se mu splnil sen a s 80 tisíci dolary v kapse, z čehož polovinu mu půjčili rodiče z celoživotních úspor a polovinu poskytla banka jako úvěr, založil značku Victoria's Secret a otevřel první butik v kalifornském Palo Alto. Zajímavostí je, že ženské jméno Victoria nepatří žádné konkrétní ženě, je jen odkazem na výzdobu původních obchodů ve viktoriánském stylu.
Raymondově firmě se okamžitě začalo dařit. Za první rok vydělala Victoria's Secret půl milionu dolarů, což stačilo na zaplacení dluhů i na rozšíření skladů a otevření čtyř nových poboček v San Franciscu a okolí. Zároveň Raymond začal i se zásilkovým prodejem na objednávku z katalogů. Po prádlu Victoria's Secret byla velká poptávka, jelikož bylo něčím novým. Bylo sexy a vyzývavé, ale přitom ne vulgární. Bylo jasné, že se Raymondovi podařilo stvořit úspěšnou značku.
V čele Victoria's Secret byl Raymond pět let, nicméně jeho model prodejny dámského prádla, která bude přívětivá i pro muže, se rychle omrzel a mnoho zákaznic si dokonce stěžovalo, že do obchodů nechodí právě proto, že jsou v nich muži a v jejich společnosti se při vybírání prádla necítí dobře. To se projevilo i na hospodářských výsledcích firmy, které se neustále propadaly. To vše vyeskalovalo v Raymondovo rozhodnutí značku Victoria's Secret prodat. V roce 1982 se Roy Raymond dohodl se zakladatelem společnosti Limited Stores Leslie Wexnerem a Victoria's Secret mu prodal za milion dolarů.
S novým vedením se úplně změnila filozofie značky. Wexner upustil od cílení na muže a naopak dbal na to, aby butiky Victoria's Secret byly královstvím, v němž se mohou ženy podporovat v utrácení a nenechávat se nikým a ničím rušit při výběru spodního prádla. Zároveň rozšířil sortiment o volnočasové oblečení a kosmetiku a zisky Victoria's Secret opět začaly raketově růst.
Dnes po celém světě najdeme přes 1000 butiků Victoria's Secret, které jsou oblíbeným nákupním cílem milionů žen a dívek. Obraty společnosti se pohybují v miliardách dolarů. Z tohoto pohádkového jmění ale zakladatel značky neviděl nikdy ani cent. Roy Raymond se s milionem v kapse za prodej firmy rozhodl, že svůj úspěch se založením úspěšné značky zopakuje. Podruhé se mu to ale nepovedlo.
Prakticky vše, co měl, investoval Raymond v roce 1984 do značky My Child's Destiny, která měla produkovat luxusní zboží pro děti bohatých rodičů. Bohužel se ale úspěch nekonal, o jeho produkty nebyl zájem a obchod po pár měsících zkrachoval a s ním v nenávratnu zmizela i většina Raymondových peněz. Propadl depresím a alkoholu, s manželkou Gaye se rozvedl a svůj život sám ukončil 26. srpna 1993, kdy jako opuštěný a zoufalý člověk bez peněz skočil ze sanfranciského mostu Golden Gate Bridge. Na Raymonda si dnes asi nikdo nevzpomene, ale jeho odkaz žije a žít bude.
Zde se můžete podívat na desítku nejbohatších lidí na světě.