fb pixel
Vyhledávání

Svět se bojí delta mutace covidu, růst cen pohonných hmot v ČR proto poprvé od začátku roku může zastavit. Česko má třetí nejlevnější naftu v EU

Zdroj: Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní fotografie/ Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7066114

Podle aktuálního vývoje cen pohonných hmot v rámci Evropy to vypadá tak, že má Česko třetí nejlevnější naftu v celé EU. Levnější je pouze v Rumunsku a Bulharsku. S cenami nafty a benzínu však může zamávat delta mutace covidu, které se celý svět více než obává. Více v komentáři Lukáše Kovandy, jenž vycházel z dnešních dat CCS.

Martin Miko
Martin Miko 22.7.2021, 09:28

Česko má třetí nejlevnější naftu v EU

Růst cen pohonných hmot v ČR brzdí. Cena benzínu i nafty přitom stoupá prakticky nepřetržitě od začátku letošního roku. Litr benzínu za tu dobu zdražil z necelých 28 korun na nynějších 33,70. Nafta zdražila z necelých 27,50 koruny za litr na zhruba 31,60.

Důvodem zpomalování cenového růstu pohonných hmot v ČR je zastavení zdražování ropy, k němuž došlo v první polovině července. Začátkem tohoto týdne se uzavírací cena ropy Brent dokonce propadla pod úroveň 70 dolarů za barel, kde byla naposledy koncem května. Od té doby cena atakovala až úroveň 80 dolarů za barel. Jenže během července se postupně zhoršují vyhlídky globální ekonomiky, neboť zejména asijské země – z nichž mnohé jsou významnými čistými dovozci ropy – se potýkají s další vlnou šíření covidu, tentokrát takzvané delta mutace.

Agentura Bloomberg, jež sleduje hustotu silničního provozu v jednotlivých částech světa, konstatuje, že další vlna covidu dopadá obzvláště těžce na dopravu v zemích jihovýchodní Asie. Indonésie má momentálně nejvíce nových případů onemocnění covidem-19, překonává tak Brazílii i Indii. K novým uzavírkám ekonomiky se uchyluje nejen indonéská vláda, ale také vlády thajská či malajsijská. Hustota silničního provozu klesá ale také v Evropě, a to navzdory vysoké míře proočkovanosti. Hustota provozu se tento týden snížila i třeba v Londýně, ačkoli tam začátkem týdne skončil přes rok trvající lockdown. To svědčí o tom, že lidé se uchylují ke spontánnímu, dobrovolnému lockdownu a opět omezují své společenské interakce. Klesá tak i jejich poptávka po pohonných hmotách, což se právě projevuje poklesem cen ropy na světových trzích.

K poklesu cen ropy ale přispívá nejen probíhající či vyhlížený útlum poptávky či obava z něj, ale také situace na nabídkové straně. Klíčoví tradiční ropní těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem totiž překonali své rozpory a shodli se na navyšování těžby, a to už od srpna. Navíc někteří z těžařů se dočkali vyšších základních těžebních kvót, které žádaly zejména Spojené arabské emiráty, člen kartelu OPEC. Kartel a jeho spojenci se o tomto víkendu tedy dohodli na koordinovaném, postupném navyšování těžby od srpna dále, což vyvolává další tlak na pokles cen ropy.

V příštím týdnu tak je třeba počítat se stagnací, případně jen nepatrným nárůstem cen pohonných hmot v ČR. Zpomalení až zastavení cenového růstu nastane i v dalších zemích, do nichž čeští řidiči často cestují. Benzín je tradičně výrazně levnější než v ČR v Bulharsku a Rumunsku. Levněji jej v červenci řidiči tankují ale také v Polsku, Slovinsku a Maďarsku. Cenově srovnatelný je benzín v Rakousku. Na Slovensku, v Chorvatsku a tradičně v Německu či Itálii je pak dražší než v ČR. Řidiči dieselů tankující v ČR jsou na tom lépe, neboť levněji mohou naftu koupit ze zemí EU pouze v Bulharsku a Rumunsku. V Polsku je její cena prakticky srovnatelná s cenou v ČR. Ve všech dalších zemích EU je nafta dražší než v ČR.

Lukáš Kovanda

Podobné články

Doporučujeme

Další články