Vlak číslo 8017
Vlak číslo 8017 vyjel ze Salerna a směřoval přes Apeninské pohoří do venkovské oblasti jižně od města. Ačkoli se jednalo o nákladní vlak, který neměl přepravovat cestující, bylo v té době běžné, že vojáci i civilisté stopovali a využívali jakýkoli vhodný vlak k přepravě.
Při průjezdu italskými městy Eboli, Persano a Romagnano vlak 8017 až do svého příjezdu do Balvana nabral po cestě přibližně 650 cestujících. Balvano bylo malým městečkem mezi dvěma dlouhými tunely v Apeninách. Když 8017 začal stoupat do tunelového průsmyku Galleria delle Armi těsně před Balvanem, bylo deštivo.
Náhražky uhlí
Vlak byl téměř okamžitě nucen zastavit. Zprávy o tom, proč se tak stalo, se rozcházely. Buď vlak nebyl schopen vytáhnout přetížené nákladní vozy do svahu, nebo zastavil, aby počkal na vlak sjíždějící v opačném směru. V každém případě stál vlak v tunelu více než 30 minut.
I když by to za určitých okolností nemuselo představovat vážné nebezpečí, lokomotivy vlaku spalovaly nekvalitní náhražky uhlí, protože kvalitní uhlí bylo během války obtížné získat a náhražky uhlí produkovaly nadměrné množství jedovatého, a hlavně nezapáchajícího oxidu uhelnatého.
Nejhorší železniční pohroma v Itálii
Přibližně 520 cestujících ve vlaku se oxidem uhelnatým nakonec udusilo, a to během toho, co ve vlaku seděli a vyčkávali. Vláda uprostřed intenzivního válečného úsilí příběh utajila. V té době se o něm prakticky vůbec neinformovalo, ačkoli šlo o jednu z nejhorších a nejneobvyklejších železničních pohrom století, které se odehrálo jen necelé dva měsíce poté, co se ve španělském tunelu Torro havaroval vlak, při němž zahynulo 500 lidí.
Zdroj: History, Wikipedia