fb pixel
Vyhledávání

Vzpomínky na začátku Facebooku: Časy šťouchání a matek, které si vás chtějí přidat do přátel, jsou dávno pryč

Zdroj: Facebook.com

Na šťouchání, psaní statusů ve třetí osobě i na hloupé kvízy, které nám prozradily, jaká postavička ze South Parku vlastně jsme, už se v rámci Facebooku dávno zapomnělo. Zní to neuvěřitelně, ale dnes je to neskutečných 18 let od doby, kdy byla založena sociální síť Facebook. Ta sice dokázala pohřbít Myspace nebo ICQ, ale na druhou stranu otevřela brány pro nové sociální sítě, jimž dáváme přednost především díky tomu, že tam jsou normálnější lidé.

Martin Miko
Martin Miko Aktualizováno 1.2.2022, 08:21

Facebook bez matek a babiček byl fajn

Mít v roce 2022 Facebook je skoro stejná samozřejmost jako mít doma myčku na nádobí nebo toaletní papír. A není se čemu divit, když ho v Česku podle údajů z roku 2020 používá zhruba 5,5 milionu lidí. Časy, kdy jsme se děsili toho, až si naše matka nebo babička udělá profil na Facebooku, jsou dávno pryč. Možná je to zapříčiněno tím, že jste se od té doby, co jste si založili FB, také stali otcem, matkou nebo dokonce prarodičem.

Vše přitom začalo v roce 2004, když se Mark Zuckerberg a Eduard Saverin rozhodli založit sociální síť Facebook, která měla původně sloužit jen na Harvardu ke studijním účelům a sdílení informací mezi studenty. Stránka byla tehdy ještě pod doménou TheFacebook.com, ale studentům se očividně zamlouvala, a tak se postupně rozrůstala do dalších a dalších škol. Nakonec se tvůrci rozhodli ji uvolnit pro všechny studenty po celém světě. Zajímavostí je, že mezi ně patřila v Česku například i Masarykova univerzita v Brně. Trvalo to jen dva a půl roku a od 26. září roku 2006 bylo možné, aby si Facebook založil každý člověk na planetě, který byl starší 13 let. Z FB se následně stala jedna z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, jež rostla na hodnotě a dosahovala extrémní návštěvnosti.

Fenomén Facebooku samozřejmě dorazil i do Česka. Postupně se totiž ukázalo, že se jedná o velmi kvalitní marketingový nástroj, a tak se zde kromě lidí začaly propagovat i firmy, kulturní události a vlastně i všechno ostatní, a to bohužel včetně nahých dětí ve vaně, jimiž se chtějí uživatelé sociální sítě pochlubit svým kamarádům. V souvislosti s ním jsme si získali nové návyky, které jsme dosud nezažili. Na Facebooku si nás například začali přidávat i dávní kamarádi ze základní školy, o kterých jsme náhle věděli, co měli například ke snídani nebo kde momentálně tráví čas se svou tajnou milenkou. Lidé začali na FB sdílet v podstatě úplně všechno, a ještě navíc všechno psali ve třetí osobě. Tento trend už naštěstí dávno vymizel, jenže kdysi to byla běžná součást komunikace. V dobách začátku Facebooku bylo naprosto běžné, když někdo napsal do statusu, že zrovna kouká na televizi a hrozně se u toho přejídá zmrzlinou. Jednalo se v podstatě o jakousi resurekci onikání, která se v minulosti hojně používala i například v židovských anekdotách o Kohnovi a Roubíčkovi.

Další kdysi populární funkcí bylo takzvané Šťouchnutí. Tímto způsobem se kdysi v začátcích sociálních sítí navazovaly vztahy s neznámými lidmi. Kdysi oblíbená funkce nahrazovala poklepání na rameno na baru a usnadňovala tak navazování komunikace s méně odvážnými jedinci. Na tento fenomén se naštěstí velmi rychle zapomnělo, takže jsme se vrátili zpátky ke starému dobrému psaní otravných zpráv a přidávání si cizích lidí do přátel (samozřejmě, že omylem). A vlastně, kdy vás naposledy někdo na Facebooku šťouchnul?

Facebook samozřejmě převzal i všechny české nešvary, k nimž patří dlouhodobě i šíření řetězových mailů s hoaxy a nesmyslnými pověrami. Ty byly dříve doménou majitelů firemních mailů, které si mezi sebou posílali zaměstnanci. A tímto způsobem se dříve dostávaly a možná ještě dostávají dezinformace k seniorům, kteří jim pak věří a pokládají je za pravdu. A samozřejmě, že nesmíme zapomínat na časy, kdy byly populární kvízy. Díky kvízům jste se mohli dozvědět, jaké jste roční období, nebo kterou postavou ze seriálu Přátelé jste. Dokonce jste si i mohli vytvořit vlastní kvíz.

Pak bohužel začal mít Facebook problémy s penězi, a tak se vedení rozhodlo, že využije jeho plochy k internetové reklamě. Pak se přišlo na to, že Facebook disponuje mnoha zajímavými daty o svých uživatelích, která je skvělé využít ve svůj prospěch. Díky tomu vznikly i firmy jako Socialbakers nebo Cambridge Analytica a všechno se náhle začalo ubírat jiným směrem.

Je pravdou, že Facebook je dodnes jednou z nejsilnějších sociálních sítí na světě, ale poděkovat může i Instagramu, který v roce 2014 koupil za miliardu dolarů.

Podobné články

Doporučujeme

Další články