Můžete odejít!
Možná právě pro vás je to ale dobrá zpráva. „Podle energetického zákona lze díky změně obchodních podmínek anebo zvýšení ceny ze strany dodavatele odstoupit od stávající smlouvy a přejít k jinému dodavateli nejpozději desátý den před účinností ohlášených změn. To za podmínky, že vám změna byla oznámena,“ říká Tomáš Vrchota, ředitel oddělení změny dodavatele Bohemia Energy. V opačném případě máte lhůtu ještě delší, odstoupit můžete do tří měsíců poté, co změny vejdou v platnost.
V médiích se v nedávné době objevila zpráva, že společnost ČEZ v souvislosti se změnou svých obchodních podmínek komplikuje přechod zákazníkům k jiným dodavatelům. To kromě skupiny Bohemia Energy potvrdila i Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE). Nicméně argumenty, kterými společnost ČEZ odůvodňuje zamítání zaslaných odstoupení od smlouvy z důvodů změny všeobecných obchodních podmínek, považují ANDE i Bohemia Energy za neopodstatněné. Navíc i u odstoupení, u kterých ČEZ nic nenamítá, dochází z vůle ČEZ k časovému prodlení ukončení smluv a následně k zahájení dodávek u nového dodavatele k pozdějšímu datu, než stanoví zákon.
Ředitel ANDE, Jiří Gávor k tomu pro ČTK uvedl: „Důvody, podle našeho mínění zástupné, jsou – chybějící identifikace odběrného místa ve formě uvedení (čárového kódu) EAN, stáří plné moci, zpochybnění plné moci z tabletu. To dříve ČEZ nepožadoval a nejsme si vědomi žádného nového legislativního požadavku v tomto směru.“
Tomáš Vrchota z Bohemia Energy pak dodává: „Argumenty ČEZ jsou v rozporu se současnou zavedenou praxí v procesu změny dodavatele mezi našimi společnostmi, ale především zcela v rozporu s právními předpisy a dokonce také se samotnými všeobecnými obchodními podmínkami ČEZ.“
Nenechte se odradit
Každá firma se snaží, aby si své odcházející zákazníky udržela. Je však dobré být obezřetný a nenechat se zlákat případnými sliby. „V současné době jsme zaznamenali zvýšený počet telefonátů od našich budoucích zákazníků, kteří jsou kontaktování stávajícími dodavateli a jsou jim podávány protichůdné a zavádějí informace,“ uvádí Tomáš Vrchota a dodává: „Často jim je sdělováno, že pokud odejdou k novému dodavateli, mohou se dostat do problémů, kdy budou muset platit jak svému původnímu, tak již novému dodavateli, nebo budou odebírat elektřinu či plyn neoprávněně.“
Tyto informace jsou však zavádějící. „Zákazníky v tomto směru můžeme ujistit, že pokud s námi mají uzavřenou řádnou sdruženou smlouvu o dodávce energií, nemusí se ničeho obávat. Dle platných pravidel budou moci k nejbližšímu možnému termínu začít odebírat levnější energie od nás,“ vysvětluje Tomáš Vrchota z Bohemia Energy.