1. Prvňáček
Subaru vzniklo jako automobilová divize Fuji, obřího hráče na poli těžkého průmyslu. Podle nařízení vlády se Fuji na začátku padesátých let musela rozdělit na dvanáct menších společností, ale o pár let později se spojením několika divizí zrodilo Subaru jako automobilová větev Fuji. Celkem se dalo dohromady pět různých divizí, aby vytvořily šestou, k tomuto okamžiku ostatně odkazuje logo Subaru, na kterém je souhvězdí Plejád.
V půlce padesátých let došlo k výrobě prvního vozu Subaru P-1 (alias Subaru 1500), ale vzniklo jenom pár kusů. Až Subaru 360 byl skutečnou sériovou výrobou, která vznikla víceméně na zakázku japonské vlády. Auto mělo obrovský úspěch a Subaru s ním razantně vykročilo na trh.
2. Poválečný zázrak
Subaru 360 dalo Japoncům v přeneseném slova smyslu "auto do každé rodiny". Bylo velmi kompaktní, ale zároveň finančně dostupné. Řešilo nejen problém s nedostatkem peněz, ale i prostoru (viz níže). Na jeho bázi pak Subaru postavilo celou řadu variant, a tak mnozí Japonci na dýchavičnou třistašedesátku rádi vzpomínají. Právě za proměnu společnosti v padesátých a šedesátých letech teď Subaru fasuje ocenění. Šlo o jeden z prvních úspěšných vozů kategorie KEI. A co že to vlastně znamená? Čtěte dál.
3. Auto do kapsy
V roce 1949 japonská vláda inspirovala automobilky k tomu, aby začaly vyrábět malá skladná vozítka, která by ve velkých městech měla nárok na parkovací místo a úlevy na daních. Musela ovšem splnit přísné parametry. První propozice počítala s dvoutaktním motorem o objemu 150 ccm, ale až v polovině padesátých let, kdy vláda trochu povolila a objem navýšila na 360 ccm, se automobilky začaly o výrobu opravdu zajímat. Pod kapotou Subaru 360, jak už název napovídá, je právě dvoutakt o objemu 358 ccm. V sedmdesátých letech se pak objem opět navýšil, tentokrát na půl litru a momentálně (od roku 1990) jsou KEI limitovány objemem 660 ccm.
Dalším drakonickým omezením byly rozměry vozu. Délka maximálně tři metry, výška maximálně dva a šířka pouhé 1,3 metry (omezení pro rok 1955). Ani dnes si producenti KEI nemohou moc vyskakovat, délka může být pouze 3,4 metry a šířka 1,48 metru. Není divu, že všechny Kei vozy jsou trochu krabicoidní, snaží se využít oné relativně velkorysé výšky a kouzlit s vnitřním prostorem. Výška byla stanovena na dva metry i proto, že omezení se týká i dodávek a pick-upů.
4. Všechno v základu
Subaru na KEI vlnu naskočilo jako první a nabídlo Japoncům cenově dostupný vůz, který měl veškerou výbavu v základu. Ona tedy ve skutečnosti žádná nebyla, pokud nepočítáme zavazadlový prostor a sklopné sedačky, které inzerát prezentoval coby přednosti, které u jiných vozů budete hledat marně. Subaru 360 ovšem mělo úspěch. Takový, že ho dokonce jeden americký dealer přivezl koncem šedesátých let do USA a prodával ho tu jako "nejmenší a nejošklivější auto, co je na trhu". A prodal jich pár tisíc, protože Subaru 360 stálo méně než polovinu toho, co průměrný americký vůz. Také bylo více než dvakrát menší a mělo jen zlomek koňské síly, ale to chudé a nenáročné zákazníky nezajímalo.
5. Úsporný motor
Zmíněný dvoutakt o miniaturním objemu měl výkon směšných 16 koní a maximální rychlost 96 km/h. Rozšlapat tenhle vůz na maximálku trvalo nekonečných 37 sekund. I přes muší váhu 450 kilogramů zkrátka dvoutakt nemohl popadnout dech. V USA se prodávala pozdější verze s výkonem 25 koní a automatickou třístupňovou převodovkou, která dostala vzhledem k nízké váze výjimku z většiny povinných homologací, včetně údajů o spotřebě. Subaru tehdy uvádělo podstatně optimističtější hodnoty, než kterých vůz dosahoval. Pořád ale konzumoval o dost méně paliva než obří americké osmiválce.
6. Kolik lidí, tolik chutí
Subaru 360 mělo premiéru jako hatchback s dveřmi otevíranými zepředu (tzv. suicide door), ale brzy se objevila i verze bez střechy a hlavně neuvěřitelně roztomilá dodávka a později i kombík nebo sedan. Vrcholem byla sportovní verze SS, která měla výkon 36 koní. Subaru 360 vládlo trhu dlouhých jedenáct let, než bylo nahrazeno o poznání méně úspěšným modelem R-2 v roce 1969. Ten si cestu do japonských srdcí nenašel a byl po třech letech nahrazen další KEI trvalkou jménem Subaru Rex. Ta se prodávala neuvěřitelné dvě dekády.
7. Inspiruje i po letech
Na Subaru 360 nevzpomíná jen kulturní odbor, ale také samotná automobilka a mnozí příznivci doma i ve světě. Slavné Subaru můžeme najít ve videohrách série Gran Turismo, v roce 2013 dokonce na počest výročí inspiroval vůz řadu exkluzivních hodinek od firmy Orient, a Subaru se ke své legendě otevřeně přihlásilo v roce 2005, když začalo vyrábět model Subaru R1. Ten svým čumákem definitivně odkazuje k třistašedesátce.
A TADY si přečtěte o nejdražších hodinkách japonských kovotepců, které dorazily do Česka