Podivné dítě
Rozplakání babičky ale nebylo jedinou eskapádou malého Jeffa. Už ve třech letech rozebíral pomocí šroubováku svou kolébku, jako malý chlapec také sestrojil jednoduchý alarm, který ho měl varovat, když nějaký z jeho sourozenců chtěl vstoupit do jeho místnosti. Jednoduše řečeno - Bezos byl bedna už jako děcko.
Vystudoval informatiku a nějaký čas dělal ajťáka na Wall Streetu, než v roce 1994 založil ve své garáži společnost Amazon, která se zabývala prodejem knih. Ze začátku výhradně prodejem knih. Své investory Bezos na začátku upozornil na možnost určitého rizika, že společnost půjde ke dnu… a vrhl se do práce.
Nebe, peklo, Amazon
To varování nebylo neopodstatněné. Amazon celá léta odmítal hrát podle nastavených pravidel. Bezos se nebál jít se společností do červených čísel jen proto, že si o něčem myslel, že mu to v dlouhodobém měřítku pomůže. A v drtivé většině případů měl pravdu. Jak sám mnohokrát řekl: „Zvenku to vypadalo, že jde všechno ke dnu, ale uvnitř společnosti se všechno vyvíjelo správně.“ Bezos investoval a znovuinvestoval a přeinvestovával dovnitř společnosti znovu a znovu a znovu.
Například slavný program Amazon Premium odstartoval v podstatě uprostřed finanční krize a ze začátku rozhodně negeneroval tolik peněz, kolik by si akcionáři přáli. Jak ale Bezos později mnohokrát opakoval - nešlo o těch pár desítek dolarů. Šlo o vytvoření mindsetu v zákazníkovi. Aby už zákazník nikdy nechtěl nakupovat jinde. Aby si zvyknul. To je ostatně tajemství úspěchu jednoho z nejbohatších lidí na světě - je posedlý zákazníkem. Jednak chce, aby jeho čas strávený s Amazonem byl co nejpříjemnější a jednak, aby zákazník v podstatě nemohl uniknout.
Sebejistý, metodický, pečlivý a trpělivý, to je Jeff Bezos. A jeho společnost odráží spoustu zvláštností svého šéfa. V Amazonu se například nepoužívá PowerPoint, místo toho se využívají dlouhé a pečlivě psané dokumenty. A vnitřní politika říká, že každý tým musí být maximálně tak velký, aby ho nakrmily dvě pizzy.
Blue Origin je morální povinnost
Pak je tady samozřejmě ta věc, že práce v Amazonu může být solidní noční můra. Je to tvrdé a predátorské prostředí… na vyšších postech. Na nižších je to tvrdá otročina. Sklady jsou nechvalně známé svými striktními pravidly a nízkou mzdou. Sám Bezos na kritiku reagoval tím, že zvedl minimální mzdu uvnitř společnosti. Ale ne o moc. Stávky a protesty jsou poměrně běžné, některých se účastnil i bývalý viceprezident společnosti.
Pracovní podmínky v Amazonu ale nejsou jedinou kritikou, které svého času nejbohatší člověk na světě čelil. Bylo mu vytýkáno i to, že dostatečně nepřispívá na charitu. Tudíž pak jednorázově vyhradil pro dobročinné účely dvě miliardy dolarů, což zní jako hodně, ale není. Jen pro srovnání - negativní tweet od Donalda Trumpa obral Bezose o deset miliard dolarů během jednoho dne. Drobné.
Za svou morální povinnost však Bezos považuje dobývání vesmíru. Oproti Muskovi, který se žene vpřed mílovými kroky, i tady šéf Amazonu zvolil svůj téměř metodický postup. Není divu, že jejich soupeření bylo označeno za „závod mezi zajícem a želvou“. A všichni víme, jak tahle bajka dopadne, že.
Začátkem ledna svět zaskočila zpráva, že se Musk stal nejbohatším člověkem na světě a Bezose předběhl. Své jmění investuje pochopitelně k vylepšení cest do vesmíru. Ale závod pořád běží.
Víte, v roce 2018 nechal ředitel Amazonu instalovat do podzemí pod svým rančem monstrózní hodiny, které mají běžet a tikat dalších deset tisíc let. Nic asi miliardáře nevystihuje lépe.