Krásná po matce, otec nejistý
Malá Jeanne se rozhodně nenarodila úplně se zlatou lžičkou v puse. Na svět přišla v Paříži 29. prosince 1721 jako Jeanne-Antoinetta Poisson. Za její rodiče jsou považovaní měšťan Francois Poisson a Luisa-Madelein La Motte. Matka je samozřejmě jasná, ale u otce už to tak jisté není. Podle některých jím byl finančník Charles-Francois Paul Le Normant de Tournehem, což ještě přiživuje jeho zájem o další osud malé Jeanne. Ta zdědila krásu po matce. Matčin otec tehdy zásoboval invalidovnu pšenicí. Luisa-Madelein si byla svých půvabů náležitě vědoma.
Mohla sice získat na tu dobu slušné vzdělání a stát se pak placenou společnicí v některé ze zámožných francouzských rodin, to se jí ale k nelibosti otce moc nechtělo. Naopak se snažila zúročit své půvaby, jak se dalo. Stala se raději „une femme galante“. Co si pod tímto pojmem představit – označovaly se tak ženy, které živila právě jejich fyzická přitažlivost. Jedním z jejích milenců byl dokonce tehdejší ministr války Claudius de Blanc.
Asi nikoho nepřekvapí, že to rodině radost nedělalo a rozhodla se nezdárnou dceru provdat. Což se jim i povedlo. Jako manžel jí byl vybrán právě Francois Poisson, který se z tkalce dokázal vypracovat na obchodníka. Ani sňatek ale jeho ženě nebránil v dalších milostných avantýrách, a proto je i Francoisovo otcovství trochu sporné. Manželství bylo určitě poznamenáno i tím, že se živitel rodiny dostal do finančních problémů. Jeanne-Antoinette tak byla raději poslaná do kláštera k voršilkám, kde měla získat vychování a vzdělání. Z kláštera se vrátila v roce 1730. V té době již rodiče žili odloučeně a do hry vstupuje právě hodný „strýček“ Charles-Francois Paul Le Normant de Tournehem, který vzal její další osud do rukou.
Hodný strýček
Jeanne-Antoinette oplývala nespornou krásou a půvaby. Dokonce se říká, že její kariéru královy metresy předpověděla věštkyně, a doma jí přezdívali „královničko“. Ona se ale každopádně v roce 1741 provdala za příslušníka nižší šlechty Charlese-Guillauma d´Etiolles, což jí otevřelo další dveře mezi vyvolené. Manžel byl Tournehemovým synovcem a oni se tak stali jeho dědici. Manželé měli dvě děti, syn ale bohužel zemřel ani ne v roce. Po něm se narodila dcera Alexandrina. Mladá šlechtična si užívala společenského života nejen na panství Etiolles, které leželo v sousedství královských pozemků, ale také v Paříži. Očarovalo ji divadlo a jedno dokonce založila i na svém panství.
Jeanne byla nejen krásná, ale oplývala duchaplností, uměla se obléknout. Prostě s ní nebyla nuda. Muži se v její přítomnosti cítili velmi dobře. A ona sama si rozhodně nekladla malé cíle – měla políčeno na samotného krále Ludvíka XV.
Osudový ples
S ním se údajně několikrát letmo potkala, ale zásadním pro jejich další vztah se stal až ples králova syna Ludvíka v roce 1745. Pak už události nabraly na obrátkách. O králi se vědělo, že se nudí, že jeho manželství s o sedm let starší Marii Leszczyńskou, dcerou bývalého polského krále Stanislava, ho rozhodně nenaplňovalo. Královský pár spolu sice měl hned několik dětí, ale dědic trůnu se jim narodil až po 4 letech. Královna coby přísná katolička posléze na plnění manželských povinností rezignovala. Ludvíkovi ale bylo pouhých pětadvacet a o sex se rozhodně připravit nemínil. Vyhledával tedy milenky, kterými se nijak netajil, naopak – ty měly u dvora své výsostné postavení, ať se to královu okolí líbilo nebo ne.
Od onoho plesu už to pak mezi králem a Jeanne šlo ráz na ráz. Již pár měsíců poté na Jeanne čekala vlastní komnata v paláci Versailles. Celý proces tedy nebyl úplně zalitý sluncem, muselo dojít k rozluce manželství. No, manžel Jeanne radostí neskákal, ale postavit se proti králi Francie bylo nejen netaktické, ale v zásadě nemožné. Charlese-Guillaume de Etiolles to vzdal. A tak zrodu markýzy de Pompadour nestálo nic v cestě.
Láska, peníze, vliv
Král pro ni vykoupil nejen volný titul, jméno, ale také zámek. Markýza byla představena dvoru. Tam se některým nelíbil její měšťanský původ. Navíc muselo dojít ještě k jedné – zásadní formalitě. Markýza musela být představena královně, k níž ji musela dovést královská princezna. Ludvíkovi se povedlo přemluvit ovdovělou princeznu de Conti, za kterou zaplatil dluhy. V této souvislosti koluje jedna úsměvná historka. Jeden z církevních hodnostářů měl před de Conti prohodit: „To jsem zvědav, kdo je ta prostitutka, která bude ochotna představit takovou ženskou královně.“ Ona pohotově odvětila: „Už víc neříkejte, abbé, jsem to já.“
Král a markýza byli velmi zamilovaní. Ona si užívala života plnými doušky a měla ambice proniknout do politiky. O jejím značném vlivu na krále není pochyb. Navíc se ukázala jako prozřetelná žena. Místo boje s královnou se snažila o jejich dobré vztahy. Královna i její děti jí ale pohrdaly a dávaly to okatě najevo. Markýzu to ale nezastavilo. Dokázala nashromáždit značný majetek. Zámek Pompadour a zámeček Crécy nebyly jediné její majetky. Roku 1748 koupila Elysejský palác, který nechala přestavět. Bez jejího vlivu by nevznikla ani École Militaire (vojenská škola) v Paříži.
Z lásky k přátelství
Vztah mezi markýzou a králem se ale měnil. Z velké části k tomu přispěla skutečnost, že Jeanne trpěla frigiditou. Provázely ji tak obavy, že o krále přijde. Snažila se ho sice neustále rozptylovat jinak, ale králi vášeň chyběla. Svoji milenku dokonce nazval „černou kachnou“, která dokáže přežít v jakémkoliv klimatu, protože její krev se stejně nikdy nerozehřeje. Král tak hledal tělesnou rozkoš jinde a vztah obou se změnil v přátelství, jež trvalo až do markýziny smrti.
I nadále ale žila aktivní život, postarala se o svou rodinu, věnovala se charitě. Měla ráda Voltairea a Rousseaua. Setkala se také s malým Wolfgangem Amadeem Mozartem.
Sbírala sochy a knihy. Zajímalo ji výtvarné umění, malovala. Fascinovala ji móda i porcelán. Dokonce se po ní jmenuje jedna typická barva pro porcelán zvaná „rose Pompadour“.
S jejím jménem je spojená i legendární kabelka zvaná „pompadourka“. Šlo původně spíše o ozdobu – měkký látkový váček uzavřený stažením šňůrky a zavěšený na ruce. Kabelka se brzy stala módou – a jistě nejen proto, že markýza byla favoritkou krále. Tato látková kabelka určená pro „drobnosti a milodary“ byla totiž malým rukodělným uměleckým dílem vytvořeným z textilie a krajek, pošitá korálky a drahými kameny. A přežila v různých podobách dodnes. Sice je trochu větší, ale na půvabu jí to neubralo. Dodnes je vyhledávaným doplňkem například plesových toalet.
Markýza de Pompadour zemřela mladá ve Versailles, a to ve věku pouhých 42 let. Ke konci života byla již velmi nemocná a podlehla pravděpodobně tuberkulóze. Zemřela večer 15. dubna na Květnou neděli 1764. A s ní se uzavřela i jedna celá historická epocha. Její smrt Ludvíka velmi zasáhla. Nechal ji s velkými poctami převézt do Paříže, kde byla i pohřbena. Bohužel i její hrob byl za Velké francouzské revoluce zdevastován.